"Jarenlang zijn we samen opgetrokken. De mainport (Schiphol) groot gemaakt. Ons wereldwijde netwerk ijzersterk gemaakt en tienduizenden banen gecreëerd. Maar nu dreigen ze het succes onderuit te halen. Met mogelijk grote gevolgen. Niet alleen voor de werkgelegenheid op en rond Schiphol, maar voor de complete Amsterdamse regio." Emotievolle zinnen die KLM CEO Peter Hartman onlangs uitsprak in een paginagroot interview in dagblad De Telegraaf.
U zult begrijpen dat ik het hier heb over de voorgenomen plannen van de directie van de luchthaven Schiphol om de tarieven voor de transferpassagiers te verhogen en de tarieven van de prijsvechters te verlagen. En die plannen zijn bij de heer Hartman helemaal in het verkeerde keelgat geschoten. En laat ik daar gelijk maar aan toevoegen: bij mij ook.
Indien deze boze plannen zouden worden uitgevoerd zou dat ten koste gaan van de werkgelegenheid in de Nederlandse luchtvaartsector. En daar kan ik als voorzitter van de Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel (VNC) natuurlijk niet mee leven. De werkgelegenheid staat bij ons hoog in het vaandel en om die reden sta ik geheel achter de woorden van de KLM-CEO. Naast mijn functie van voorzitter van de VNC ben ik al 33 jaar werkzaam in de cabine van de grootste luchtvaartmaatschappij van Nederland. Ik weet dan ook als geen ander hoeveel transferpassagiers er via Schiphol reizen. Ik weet ook dat veel van die passagiers heel graag via Schiphol reizen omdat het een prachtige luchthaven is met alle gemakken voor de overstappende passagiers.
Laten we die transferpassagiers koesteren en ze niet wegjagen. Dus weg met die tarievenwijzigingen die zo goed als zeker grote gevolgen zouden gaan krijgen voor die 120.000 mensen die direct of indirect hun brood verdienen in de luchtvaartsector.
Laat iemand de heer Nijhuis en zijn kornuiten tot de orde roepen en hem duidelijk maken dat hij speelt met de werkgelegenheid van heel veel mensen. Misschien moet men besluiten dat er op Schiphol geen plaats is voor de prijsvechters en deze maatschappijen laten 'uitwijken' naar regionale luchthavens. Als straks misschien Lelystad en Twente er ook nog bijkomen heeft Nederland ze toch redelijke alternatieven te bieden?
Daarom bij deze een oproep aan de nieuwe minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, om nú in te grijpen voordat het alleen maar verliezers oplevert. KLM en de luchthaven Schiphol moeten ook overtuigd zijn van het feit dat ze elkaar nodig hebben. De een kan niet zonder de ander. Ik ben benieuwd of 'de vriendschap' tussen de luchthaven Schiphol en KLM inderdaad dermate groot is om uit dit probleem te komen en dat vriendschap echt bestaat en geen illusie blijkt te zijn.
Ton Scherrenberg
Voorzitter Vakbond van Nederlands Cabinepersoneel
www.vnconline.nl