Walter Schut: Opzien tegen een vliegreis

Walter Schut
23 juli 2022

De coronamaatregelen zijn sinds begin dit jaar stapsgewijs afgeschaald. Na twee jaar maakte Nederland zich op voor ‘back to normal’ en het daarbij behorende reisgedrag. Airlines hadden voor de zomer hun capaciteitsaanvraag bij Schiphol ingediend en alles wees erop dat we een mooie zomer van herstel zouden krijgen. Het liep echter anders.

extra add 1ste alinea: 
1

In de meivakantie ontstond grote drukte op Schiphol. Niet geheel onverwacht, want die periode levert altijd drukke dagen op. Deze keer stonden er echter ineens absurd lange rijen, tot ver buiten de terminal. En toen was de zomerpiek nog niet eens begonnen. Schiphol noemde als één van de oorzaken de enorme groei van het aantal reizigers, maar als geschetst: die zag je maanden te voren aankomen, en daarvoor waren de plannen ingediend.

Daarbij zitten we nog lang niet op de cijfers van vóór corona. Het aantal opstappende (O/D)-passagiers lag in april dik 25 procent onder de 2018 en 2019-cijfers. En ook de mei-cijfers lager nog een 18 procent onder de pre-coronajaren.

Het komt dus simpel door een schrikbarend tekort aan honderden beveiligingsmedewerkers op Schiphol. Ik snap dat je die niet uit de hoge hoed kan toveren, maar men had wel veel eerder actie moeten ondernemen, en toen dat niet lukte aan de bel trekken en Nederland waarschuwen. De gevolgen zijn nu desastreus: airlines moesten hun capaciteit reduceren door “met de handrem er op” te verkopen.

Leuk voor de yield, maar hier zit je niet op te wachten. Duizenden reizen werden geannuleerd, klanten moeten zelfs via andere luchthavens op vakantie. De honderdduizenden die niet zijn omgeboekt, zien tegen hun reis op want gaan ze met bijvoorbeeld kleine kinderen uren in de rij hun vlucht halen?

Schiphol wijst er op dat ook andere airports capaciteitsproblemen hebben. Dat klopt. Alleen zijn die problemen van de laatste paar weken en niet sinds eind april zoals bij Schiphol. De stapels koffers in de hallen versterken dit beeld, alhoewel dit primair een probleem is van de afhandelaren. Er is voor miljoenen schade; niet alleen bij airlines, maar ook bij touroperators, reisagenten, passagiers en dat is Schiphol aan te rekenen.

Schade is er ook voor de internationale reputatie van Schiphol. Das jammer, maar ik maak mij meer zorgen over de ruïnering van de vliegvakanties in de toekomst door de zomerchaos op Schiphol. Kunnen wij klanten die straks voor de zomer 2023 willen boeken de zekerheid geven dat de vlucht niet wordt geannuleerd, men niet uren in de rij hoeft te staan en koffers gewoon op de bestemming arriveren? Die eis zullen airlines keihard bij Schiphol op tafel moeten leggen. De tarieven gaan de komende jaren met enkele tientallen
procenten omhoog. Van Schiphol mag en moet geen inspannings- maar een resultaatsverplichting worden geëist.

Walter Schut
Adjunct-directeur ANVR

Deze column is eerder verschenen in Luchtvaartnieuws Magazine. Klik hier om een los nummer te bestellen of neem een voordelig abonnement.

Extra advertentie tonen: 
1

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Frank Oostdam, ANVR
22 jan 2024 - 08:00
20 jan 2024 - 08:00
Daan Lenderink
12 dec 2023 - 11:22
Walter Schut
10 dec 2023 - 11:41
20 nov 2023 - 15:07
Frank Oostdam 2022
17 nov 2023 - 11:36
Benno Baksteen
9 nov 2023 - 11:01
17 okt 2023 - 14:53
17 okt 2023 - 14:06
Daan Lenderink
17 okt 2023 - 10:01
Benno Baksteen
9 okt 2023 - 11:01
Daan Lenderink
30 sep 2023 - 07:54
22 sep 2023 - 11:11
Frank Oostdam, ANVR
20 sep 2023 - 09:51
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen