Kijkend naar de bevestigde besmettingen, de coronasterftegevallen per 100.000 inwoners en zelfs het aantal inentingen, dan doet Europa het iets beter dan de Verenigde Staten. Men had natuurlijk in de VS na Trump wel wat in te halen, maar je kan echt niet zeggen dat Europa kilometers (of mijlen) achterloopt, integendeel zelfs.
Ondanks dat ze in de maanden maart/april/mei in de VS er goed de vaart in hadden, is die voorsprong ingehaald nu bijvoorbeeld in Nederland 1/10 van de bevolking per week wordt ingeënt. Oké, het geldt natuurlijk niet voor ieder land in de EU, maar ook binnen de VS zijn er forse verschillen. Inentingen, minder besmettingen, dalende ziekenhuisopnames/coronadoden zijn cruciaal om de mobiliteit weer op gang te brengen.
Op het punt van de mobiliteit zijn de verschillen tussen de EU en de VS echter enorm. Terwijl het vliegverkeer in de VS intern bijna weer op het niveau 2019 zit, haalt Europa nog niet de helft. De reden is vrij eenvoudig. We hebben één Europese economische markt, maar wat betreft gezondheidszorg weet ieder land het beter en bepalen lokale RIVM’s het beleid. Het probleem is dat ieder landje zijn eigen regels maakt, of dat nu gaan om preventie, toegang tot of reizen vanuit, en zelfs bij de snel ontwikkelde app zijn er verschillen; er is een oerwoud aan eisen/regels.
Klanten die bijvoorbeeld worden geweigerd omdat ze geen passenger location form hadden. Italië en Malta hebben dit naar Europees model, maar de Grieken niet. De Internationale QR-code kwam voor Nederlanders via een countdown klok (het leek wel oudejaarsavond) op 1 juli om 00.00 uur beschikbaar. Andere landen hadden ‘m al dagen eerder. Nederlanders moesten dus toch nog even een dure test doen, veelal voor Piet Snot, want op airports werd er niet naar gekeken noch naar gevraagd.
Misschien denk je: ach, een beetje nationale folklore, de couleur locale: is dat zo erg? Ja, dat is erg, Het trage, kwakkelende herstel in Europa kost de Europese burger miljarden en miljarden. Met een echte interne markt als in de VS hadden landen veel eerder en veel sneller het herstel kunnen inzetten. Airlines hadden minder steun nodig gehad en reisorganisaties hadden gewoon reizen kunnen aanbieden zonder een woud aan disclaimers en waarschuwingen.
In veel gevallen is de glans er wel vanaf en zijn de VS niet meer het voorbeeld voor Europa. Covid en de gevolgen voor travel laten echter zien dat Europa nog een lange weg heeft te gaan en wat betreft interne markt nog heel wat van de VS kan leren.
Walter Schut
Adjunct-directeur ANVR
Deze column verscheen in juli in het Luchtvaartnieuws Magazine