MIAMI - De International Air Transport Association heeft dinsdag Venezuela opgeroepen de schuld van ongeveer 3,9 miljard dollar die het land heeft uitstaan bij 24 internationale luchtvaartmaatschappijen snel te voldoen, want de situatie is "onacceptabel" vindt IATA. Het gaat om de kosten van reizen die de Venezolaanse overheid boekt voor ingezetenen, met name werknemers in de olie-industrie. Ook maatschappijen op de Antillen, zoals KLM-partner InselAir, hebben nog veel geld te goed uit Caracas.
In de afrekening van de tickets zit al jaren grote vertraging. "Deze situatie is onacceptabel", zei CEO Tony Tyler dinsdag. "De Venezolaanse overheid beloofde in maart de schulden eindelijk te vereffenen, maar sindsdien is er weinig gebeurd. De airlines willen graag de Venezolaanse markt blijven bedienen, maar ze kunnen niet door blijven gaan als ze niet worden betaald.”
Bolivar
Het vervoer van Venezolanen, die met name werken in de olie-industrie op Curaçao en op de andere Antillen (voorheen Nederlandse Antillen), is door de grote vervoersstroom lucratief voor veel luchtvaartmaatschappijen. De Venezolaanse overheidsdienst Cadivi, het valutaorgaan dat de tickets moet betalen, loopt echter permanent achter met het afrekenen. En de schuld loopt alleen maar verder op.
Een ander probleem voor de airlines is de koers van de Venezolaanse munt, de bolivar. IATA eist dat de maatschappijen krijgen uitbetaald overeenkomstig de koers tijdens het boeken van de tickets. Deze maand bood Venezuela enkele buitenlandse maatschappijen aan een deel van de schuld af te betalen, maar tegen een veel ongunstiger koers voor de airlines of met een ‘korting’ die Venezuela zelf bedacht.
"Deze acties waren strijdig met eerdere toezeggingen en werden daarom door de airlines verworpen", zegt IATA. "De airlines roepen nu via IATA op de volledige bedragen te betalen, tegen de eerder vastgelegde wisselkoers."
Failliet
Ten minste twee Antilliaanse maatschappijen zijn mede door de Venezolaanse wanbetalingen failliet gegaan. In maart hield Tiara Air op Aruba ermee op, nadat het eind 2013 al uitstel van betaling had aangevraagd. En in augstus 2013 viel Dutch Antilles Express (DAE) om als gevolg van de Venezolaanse nalatigheid.
Marktleider InselAir op de Antillen houdt zich nog wel staande, al wacht deze partner van KLM ook nog op miljoenen dollars uit Caracas. "InselAir heeft maatregelen genomen om dit te overbruggen", zei CEO Albert Kluyver van InselAir enkele maanden geleden tegen Luchtvaartnieuws.nl.
De Antilliaanse en Nederlandse overheden zijn volgens Kluyver "erg behulpzaam" en bemiddelen zoveel mogelijk tussen de airlines en de Venezolaanse regering. Tijdens het bezoek van koning Willem-Alexander en koningin Máxima aan de Antillen en Venezuela in november is de kwestie ook aan de orde gekomen.
Door Lolke van der Heide