Het regent weer nieuwe orders voor vliegtuigen. Zou de crisis dan toch voorbij zijn? Vorige week op de Dubai Airshow werd bekend dat Qatar en Emirates weer 55 Airbussen en 58 nieuwe Boeing widebodies hebben besteld. Net voor het weekend bestelde de Indonesische binnenlandse luchtvaartmaatschappij Lion Air onder het toeziend oog van de Amerikaanse president Barack Obama nog even 230 nieuwe Boeing 737’s en werd daarmee de allergrootste bestelling die Boeing ooit in een keer in haar orderboekje mocht bijschrijven.
Een Aziatische binnenlandse luchtvaartmaatschappij die met haar bestelling op weg is naar een aantal van 700 verkeersvliegtuigen en maatschappijen uit het Midden-Oosten, die allebei bezig zijn om de grootste in de wereld te worden. In wat voor wereld leven we eigenlijk?
Even een paar aantallen op een rijtje. In de 27 Europese landen wonen in totaal 500 miljoen mensen. De Verenigde Staten van Amerika hebben ruim 300 miljoen inwoners. Vergelijk dat eens met de gordel van smaragd, onze voormalige kolonie. In Indonesië wonen naar schatting 240 miljoen mensen. Landen als China en India hebben ieder meer dan 1,2 miljard inwoners en als je de inwoners van Pakistan, Bangladesh, de Filippijnen en Japan daarbij optelt heb je met ruim 3 miljard inwoners bijna de helft van de wereldbevolking te pakken. Dat is vier keer zoveel inwoners als Europa en Amerika gezamenlijk herbergen.
De afgelopen jaren heeft een flink deel van de Aziatische bevolking de armoedegrens in positieve richting gepasseerd en verdient nu meer dan voor overleving noodzakelijk is. Een deel van die centjes wordt onder andere gebruikt om de wereld over te reizen. Het is allemaal nog maar net begonnen. De economie van de meeste Aziatische landen groeit nog steeds, terwijl de ecomische groei in Europa volledig tot stilstand is gekomen.
Begint het al een beetje te dagen? Vergeet dan vooral ook niet dat Europa haar luchtvaart zoveel beperkende regels oplegt dat het inmiddels vrijwel onmogelijk is om te groeien of het netwerk uit te breiden. Een mooi voorbeeld is Frankfurt, waar afgelopen maand een nieuwe startbaan geopend is. In dezelfde week werden de nachtelijke vliegbeperkingen uitgebreid, waardoor per saldo minder vliegbewegingen uitgevoerd kunnen worden.
Door de demografische veranderingen is het onvermijdelijk dat de luchtvaart in Azië veel harder blijft groeien dan in de rest van de wereld. Je kunt je natuurlijk wel ernstig afvragen of we de Europese luchtvaartmaatschappijen in deze barre tijden nog eens extra moeten frustreren met allerlei beperkende regelgeving. Dan weet je in ieder geval wel zeker dat we de Amerikaanse president nooit meer bij de ondertekening van een grote vliegtuigbestelling in Europa zullen tegenkomen.
Jan Cocheret
[email protected]