Jan Cocheret: Met alle winden mee

19 december 2011

Het is met de wind net als met de kip en het ei. Wie bepaalt waar het vliegtuig naartoe gaat? Is het de wind of degene die het vliegtuig bestuurt? Je kunt de neus van het vliegtuig wel precies naar het noorden richten, maar als er een stevige wind uit het westen waait, dan drijf je af naar het noordoosten. Anders gezegd, waait de wind van links, dan gaat het vliegtuig niet meer rechtuit maar schuin naar rechts.

Een van de meest uitdagende onderdelen van het vliegen is een landing met zijwind. Om op de landingsbaan terecht te komen, moet je de baan scheef aanvliegen. Vanaf de grond lijkt het alsof de vliegtuigen niet naar de landingsbaan, maar naar het knollenveld daarnaast vliegen. Uiteindelijk blijkt dat gezichtsbedrog en vlak voor de landing, draaien de vliegtuigen keurig naar het midden van de landingsbaan.

Zelf hou ik er wel van, een beetje sportief weer met flink wat zijwind. Je gaat er eens goed voor zitten en gooit al je ervaring en talenten in de strijd om er een veilige, maar vooral mooie zijwindlanding uit te persen. Als het dan ook nog een beetje turbulent is kan ik daar echt van genieten.

Ik heb niet de indruk dat ik dat gevoel met alle passagiers deel. Laatst zat ik tijdens een vlucht naar Singapore als passagier achterin en er woei bij de landing een stevige zijwind. Dat kon je duidelijk zien op de televisieschermen die beelden toonden van wat er zich recht voor het vliegtuig afspeelde. Bij onze maatschappij is dat een leuke optie. Je kijkt als het ware met de piloot mee naar voren.

Door de zware zijwind wees de neus deze keer niet naar de landingsbaan, maar een flink eind daarnaast. Als u nog nooit in Singapore geweest bent, het vliegveld ligt voornamelijk aan zee. De passagiers om mij heen wreven hun ogen uit en keken geconcentreerd naar de beelden. Naarmate we lager vlogen, zag het er steeds meer naar uit dat we midden in het water terecht zouden komen.

De spanning in de cabine nam toe en ik zag mensen steeds zenuwachtiger worden. Vlak voor onze waterlanding draaide de neus naar links en kwam de landingsbaan in zicht. Een zucht van verlichting ging door de cabine.

Sinds deze bijzondere ervaring vertel ik de passagiers bij een zijwindlanding van tevoren toch maar even wat ze later bij de landing kunnen verwachten. Wij weten tenslotte uit welke hoek de wind waait. En wat betreft de kip en het ei, natuurlijk was dat ei eerder. Waar kon die kip anders vandaan komen?

Jan Cocheret
[email protected]


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen