Qantas beschikt over 75 Boeing 737-800’s in de mainlinevloot, die gemiddeld twaalf jaar oud zijn. Daarnaast vliegen er nog twintig Boeing 717’s van gemiddeld zeventien jaar en zeventien Fokker 100’s van zesentwintig jaar voor het regionale merk QantasLink.
Volgens topman Alan Joyce kunnen deze toestellen nog jaren mee, zelfs de oude Fokkers. Maar door de volle orderboeken van Airbus en Boeing is het wel noodzakelijk om volgend jaar al een opvolger te bestellen. Dat zei hij in interviews met verschillende media, waaronder persbureau Bloomberg.
De Ier sprak geen voorkeur uit: zowel de Airbus A220, A320neo, Embraer E2, Boeing 737 MAX en de nog te ontwikkelen 797 behoren tot de mogelijkheden. Ook zei hij nog niet te weten of er één type toestel besteld wordt, of dat de F100 en 717 een andere opvolger krijgen dan de grotere 737.
Project Sunrise
Joyce verwacht dat de order voor nieuwe narrowbody-toestellen uiterlijk eind 2020 wordt afgerond. Op korte termijn heeft de aanschaf van nieuwe widebody’s een hogere prioriteit. Als Project Sunrise doorgaat, dan bestelt de maatschappij Boeing 777-8’s of Airbus A350-1000’s.
Project Sunrise behelst het opzetten van nieuwe, ultralange lijndiensten van de Australische oostkust naar onder meer Londen en New York. Nog voor het eind van 2019 hakt Joyce hierover de knoop door. Volgens de laatste planning worden de 777’s of A350’s dan begin volgend jaar besteld.