Paul Melkert: Potsierlijk

17 oktober 2022

Schiet mij maar lek, ik begrijp er niets meer van. Een half jaar geleden al was er een probleem wat er niet had mogen zijn. Maar wat met hooguit twee maanden opgelost had kunnen worden, sleept zich bij Schiphol security nog steeds voort als een  Groningse compensatieregeling: er wordt geen gas gegeven. Ook niet nadat de topman zichzelf een schop naar de uitgang heeft gegeven.

extra add 1ste alinea: 
1

Nu, zes maanden nadat de problemen ontstonden, is er slechts twee en een halve euro extra bruto uurloon voor een beveiliger bij elkaar vergaderd. En intussen zijn er ook voor oktober dagelijks weer meer dan 9.000 passagiers persona non grata.
Even een rekenarijtje van de koude grond. Ik ken de getallen niet precies, maar er zijn vast niet meer dan 1.000 beveiligers (nodig) op Schiphol, qua FTE. Twee euro vijftig meer per uur maal 1.000 maal 160 uur in de maand is 400.000 euro. Daar is blijkbaar een half jaar over vergaderd en geadviseerd aan de hand van dure rapporten?

Dan die ruim 9.000 passagiers per dag. Het lijkt me veilig te veronderstellen dat een gemiddelde ticketprijs boven de 300 euro ligt. Dat is een omzet van 9.000 maal 30 dagen maal 300 euro, wat gelijkstaat aan ruim 80 miljoen die blijft liggen!! Het zal niet precies zijn, maar de strekking is duidelijk.

Hoe is het mogelijk dat er op zoveel verschillende kantoren slechts op het eigen potje gelet wordt, en er in gezamenlijkheid wél zo’n potje van gemaakt kan worden? Geef die securitymedewerkers minstens het dubbele, zodat de kachel thuis aan kan blijven. En vooral: toon als management oprechte betrokkenheid, begrip en respect voor wat ze doen en wat ze tegenkomen! Dáár zal op gesolliciteerd worden!

Het is overigens niet alleen Schiphol, vrees ik. Zoals genoemd: Groningen. Maar ook de zorg, de toeslagenaffaire, de GGZ, politie, onderwijs, et cetera. Het is maatschappij breed. Alles verzuipt in de semicorrecte procedures waar massaal van bovenaf vanalles verlammend naar beneden wordt opgelegd om het eigen straatje schoon, veilig en warm te houden. We lijken overmanaged te zijn waardoor de echte handjes niets meer willen of kunnen aanpakken in de lokale budgetkou. Hoog tijd om het management eens door de scanner te halen. Als dat goed doorgelicht wordt kan er veel op de schop. Voor Schiphol op de Ben-schop.

Extra advertentie tonen: 
1


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen