DEN HAAG – De stichting Ter Bevordering van Toerisme in Suriname (TBTS i.o.) zegt met verbazing kennis te hebben genomen van de oproep van de Surinaamse Parlementariër Winston Jessurun om de nationale luchtvaartmaatschappij SLM in bescherming te nemen. De organisatie in oprichting beschuldigt de parlementariër er van op te komen voor een familielid, die op een managementpositie werkzaam is bij de Surinaamse Luchtvaartmaatschappij, in plaats van aan de belangen van het volk te denken.
Al jaren is er vanuit verschillende groeperingen kritiek op de KLM/SLM combinatie die het marktmechanisme onvoldoende laten werken. Dit houdt in dat de tarieven van de maatschappijen hoog zijn vergeleken met bestemmingen die verder gelegen zijn, vanaf Amsterdam, dan Paramaribo en waar maar concurrentie plaatsvindt.
De verbinding is van belang voor het familievervoer tussen Nederland en Suriname. Een derde maatschappij zal dit vervoer kunnen helpen stimuleren als er, als gevolg van prijsconcurrentie, lagere tarieven op de route gaan gelden.
Eind november maakte de Nederlandse vervoersminister Carla Peijs bekend dat er een nieuwe luchtvaartmaatschappij gaat vliegen op de route Amsterdam-Paramaribo. Op zijn vroegst in het voorjaar van 2005 krijgen de duopolisten KLM en SLM er een concurrent bij.
De twee overheden hebben het hiertoe vorig jaar een memorandun of understanding (MOU) getekend. Daarbij is onder meer vastgesteld dat het SLM en KLM monopolie tot 1 mei 2006 zal duren alvorens de route open te gooien. In die tussentijd zou de SLM de ruimte krijgen om op krachten te komen.
Al jaren is er vanuit verschillende groeperingen kritiek op de KLM/SLM combinatie die het marktmechanisme onvoldoende laten werken. Dit houdt in dat de tarieven van de maatschappijen hoog zijn vergeleken met bestemmingen die verder gelegen zijn, vanaf Amsterdam, dan Paramaribo en waar maar concurrentie plaatsvindt.
De verbinding is van belang voor het familievervoer tussen Nederland en Suriname. Een derde maatschappij zal dit vervoer kunnen helpen stimuleren als er, als gevolg van prijsconcurrentie, lagere tarieven op de route gaan gelden.
Eind november maakte de Nederlandse vervoersminister Carla Peijs bekend dat er een nieuwe luchtvaartmaatschappij gaat vliegen op de route Amsterdam-Paramaribo. Op zijn vroegst in het voorjaar van 2005 krijgen de duopolisten KLM en SLM er een concurrent bij.
De twee overheden hebben het hiertoe vorig jaar een memorandun of understanding (MOU) getekend. Daarbij is onder meer vastgesteld dat het SLM en KLM monopolie tot 1 mei 2006 zal duren alvorens de route open te gooien. In die tussentijd zou de SLM de ruimte krijgen om op krachten te komen.