WENEN - SAS Scandinavian Airlines wil met partners Estonian Air en airBaltic de strijd aangaan met prijsvechters op Europese routes. “Door ons belang in beide maatschappijen tot honderd procent uit te breiden kunnen we op zwaar beconcurreerde routes beter het hoofd bieden aan low cost maatschappijen”, aldus topman Jörgen Lindegaard in een interview met het Oostenrijkse dagblad Der Standard.
SAS meldde over 2004 een negatief resultaat. Dit werd ondermeer veroorzaakt door de felle concurrentie op de Europese luchtvaartmarkt. Volgens Lindegaard moet het belang in het Estse Estonian Air en Letse airBaltic, van respectievelijk 49 en 47,2 procent, worden verhoogd naar honderd procent om de twee bedrijven in volledig bezit te kunnen krijgen. Op die manier kan SAS zowel Estonian als airBaltic volledig integreren in haar eigen netwerk.
De bedoeling is om vooral op routes waar de concurrentie van low cost maatschappijen het hevigst is de twee dochterondernemingen ook voor zeer lage prijzen te laten vliegen. Bovendien hoopt SAS de twee te kunnen toevoegen aan de Star Alliance als regionale partner, zoals eerder werd gedaan met het Finse dochterbedrijf Blue1.
SAS meldde over 2004 een negatief resultaat. Dit werd ondermeer veroorzaakt door de felle concurrentie op de Europese luchtvaartmarkt. Volgens Lindegaard moet het belang in het Estse Estonian Air en Letse airBaltic, van respectievelijk 49 en 47,2 procent, worden verhoogd naar honderd procent om de twee bedrijven in volledig bezit te kunnen krijgen. Op die manier kan SAS zowel Estonian als airBaltic volledig integreren in haar eigen netwerk.
De bedoeling is om vooral op routes waar de concurrentie van low cost maatschappijen het hevigst is de twee dochterondernemingen ook voor zeer lage prijzen te laten vliegen. Bovendien hoopt SAS de twee te kunnen toevoegen aan de Star Alliance als regionale partner, zoals eerder werd gedaan met het Finse dochterbedrijf Blue1.