SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens moeten transparant zijn bij het uitvoeren van veiligheidsmaatregelen en het doorbelasten van veiligheidstoeslagen aan de passagier. Dat vindt de ANVR, de belangenorganisatie van de Nederlandse reisagenten en touroperators. Volgens de ANVR moeten maatregelen op het gebied van veiligheid eenvoudig en helder zijn, iets wat nu niet het geval is, zo stelt de organisatie.
De ANVR slaakte donderdag (28 juli) een noodkreet op een symposium over veiligheid en beveiliging in de luchtvaart. Dat symposium, een initiatief van het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL), werd bijgewoond door vertegenwoordigers van onder andere Schiphol, KLM, de Inspectie Verkeer er Waterstaat (IVW), Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en touroperators.
Tijdens de bijeenkomst hekelde John Jansen, CEO van reisorganisatie ATP, namens de ANVR zaken als ondoorzichtige controles en sterk variërende veiligheidstoeslagen op tickets. Ook de recentelijk opgestelde ‘zwarte lijst’ van luchtvaartmaatschappijen is maar moeilijk aan de passagier uit te leggen, vindt Jansen. “Er staat geen enkele maatschappij uit Europa op. En ik weet zeker dat er binnen Europa maatschappijen zijn die wel op deze lijst zouden moeten staan.”
Wetgeving
Directeur-hoofdinspecteur van IVW Helma Nepperus gaf toe dat er nog wel wat aan de lijst moet worden gesleuteld, en dat er verder moet worden gesproken over het toevoegen van Europese namen. Ze wees er bovendien op dat de strenge veiligheidsmaatregelen in Nederland een gevolg zijn van Europese wetgeving, waaraan in principe elk EU-land zich heeft te houden. “Ik heb niet de indruk dat andere EU-landen minder streng controleren als wij”, liet Nepperus tegenover Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl weten. “Als dat wel het geval is, dan wil ik graag dat mensen ons hierover inlichten. En dat soort geluiden hoor ik eigenlijk zelden.”
Volgens PNL-voorzitter Benno Baksteen is het onnodig om met man en macht te proberen honderd procent veiligheid in de luchtvaart te creëren. “Er blijven altijd gaten in veiligheid en beveiliging bestaan. Dat kun je onmogelijk dicht bouwen met allemaal nieuwe regels en controles. Luchtvaart is al erg veilig. We zijn bezig met het proberen uit te sluiten van een toch al heel kleine kans.”
Baksteen liet verder weten niets te zien in nieuwe wetgeving waarin piloten kunnen worden gestraft wegens gemaakte fouten. “Mensen maken fouten, piloten ook. Het heeft geen zin om dat te bestraffen, je kunt veel beter naar de situatie kijken waarin de fout werd gemaakt. Hoe heeft het kunnen gebeuren?” Volgens Nepperus is het slechts de bedoeling om piloten voor de rechter te laten verschijnen in geval van ‘grove nalatigheid’. “Dat gebeurt gelukkig maar heel weinig. Er is niet zo snel sprake van ‘grove nalatigheid’”, aldus Nepperus. “En als dat wel zo is, wat is er mis mee om een rechter dan te laten beoordelen of de piloot in kwestie strafbaar is?”
Meebetalen
Schiphol en de IVW zijn van mening dat nieuwe technieken moeten leiden tot een efficiënte en minder tijdrovende controle van passagiers en bagage. De luchthaven werkt aan een proces waarbij ‘security’ en grenscontrole op dezelfde plek plaatsvinden. Dat bespaart volgens de luchthaven passagiers de nodige tijd, terwijl beveiligingspersoneel meer mogelijkheden heeft zich te richten op verdachte personen en bagage. Schiphol wil graag dat de overheid meebetaalt aan alle maatregelen die genomen moeten worden om aan EU-regels te voldoen. Den Haag vindt dit echter een zaak van de luchtvaartsector. Luchthavens berekenen de torenhoge kosten door aan luchtvaartmaatschappijen, die op hun beurt tickets belasten met een veiligheidstoeslag.
De ANVR slaakte donderdag (28 juli) een noodkreet op een symposium over veiligheid en beveiliging in de luchtvaart. Dat symposium, een initiatief van het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL), werd bijgewoond door vertegenwoordigers van onder andere Schiphol, KLM, de Inspectie Verkeer er Waterstaat (IVW), Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en touroperators.
Tijdens de bijeenkomst hekelde John Jansen, CEO van reisorganisatie ATP, namens de ANVR zaken als ondoorzichtige controles en sterk variërende veiligheidstoeslagen op tickets. Ook de recentelijk opgestelde ‘zwarte lijst’ van luchtvaartmaatschappijen is maar moeilijk aan de passagier uit te leggen, vindt Jansen. “Er staat geen enkele maatschappij uit Europa op. En ik weet zeker dat er binnen Europa maatschappijen zijn die wel op deze lijst zouden moeten staan.”
Wetgeving
Directeur-hoofdinspecteur van IVW Helma Nepperus gaf toe dat er nog wel wat aan de lijst moet worden gesleuteld, en dat er verder moet worden gesproken over het toevoegen van Europese namen. Ze wees er bovendien op dat de strenge veiligheidsmaatregelen in Nederland een gevolg zijn van Europese wetgeving, waaraan in principe elk EU-land zich heeft te houden. “Ik heb niet de indruk dat andere EU-landen minder streng controleren als wij”, liet Nepperus tegenover Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl weten. “Als dat wel het geval is, dan wil ik graag dat mensen ons hierover inlichten. En dat soort geluiden hoor ik eigenlijk zelden.”
Volgens PNL-voorzitter Benno Baksteen is het onnodig om met man en macht te proberen honderd procent veiligheid in de luchtvaart te creëren. “Er blijven altijd gaten in veiligheid en beveiliging bestaan. Dat kun je onmogelijk dicht bouwen met allemaal nieuwe regels en controles. Luchtvaart is al erg veilig. We zijn bezig met het proberen uit te sluiten van een toch al heel kleine kans.”
Baksteen liet verder weten niets te zien in nieuwe wetgeving waarin piloten kunnen worden gestraft wegens gemaakte fouten. “Mensen maken fouten, piloten ook. Het heeft geen zin om dat te bestraffen, je kunt veel beter naar de situatie kijken waarin de fout werd gemaakt. Hoe heeft het kunnen gebeuren?” Volgens Nepperus is het slechts de bedoeling om piloten voor de rechter te laten verschijnen in geval van ‘grove nalatigheid’. “Dat gebeurt gelukkig maar heel weinig. Er is niet zo snel sprake van ‘grove nalatigheid’”, aldus Nepperus. “En als dat wel zo is, wat is er mis mee om een rechter dan te laten beoordelen of de piloot in kwestie strafbaar is?”
Meebetalen
Schiphol en de IVW zijn van mening dat nieuwe technieken moeten leiden tot een efficiënte en minder tijdrovende controle van passagiers en bagage. De luchthaven werkt aan een proces waarbij ‘security’ en grenscontrole op dezelfde plek plaatsvinden. Dat bespaart volgens de luchthaven passagiers de nodige tijd, terwijl beveiligingspersoneel meer mogelijkheden heeft zich te richten op verdachte personen en bagage. Schiphol wil graag dat de overheid meebetaalt aan alle maatregelen die genomen moeten worden om aan EU-regels te voldoen. Den Haag vindt dit echter een zaak van de luchtvaartsector. Luchthavens berekenen de torenhoge kosten door aan luchtvaartmaatschappijen, die op hun beurt tickets belasten met een veiligheidstoeslag.