BRUSSEL - Onderhandelaars van de Europese Unie en de Verenigde Staten hebben een ontwerpakkoord opgesteld over een liberalisering van de luchtvaartmarkt tussen de EU en VS. Europees Commissaris Jacques Barrot (Transport) heeft dat vrijdag (2 maart) laten weten. Sommige EU-landen hebben nu nog eigen akkoorden met de VS over landingsrechten of ontberen een regeling.
De EU ziet grote kansen door het open luchtruim met de VS. “We hebben nu de kans op grote voordelen aan beide zijden van de Atlantische oceaan'', zei commissaris Barrot. “In economische termen zou dit ongekende akkoord leiden tot twaalf miljard euro aan voordelen en tot 80.000 banen.”
Europees Commissaris Barrot verwacht het akkoord op 22 maart voor te leggen aan de ministers van Verkeer van de EU-landen. Een soortgelijk ontwerp is al eens eerder verworpen door de ministers. Een aangepast ontwerp kwam daarna niet door het Amerikaanse Congres.
De Verenigde Staten en de Europese Unie proberen onderhandelen al jaren over een verdrag voor de opening van de transatlantische luchtvaartmarkt, waardoor meer concurrentie mogelijk wordt.
Met name het buitenlands eigenaarschap van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen was een heikel punt in de onderhandelingen. Buitenlandse carriers mogen nu niet meer dan 25 procent van een maatschappij uit de Verenigde Staten in handen hebben.
In het nieuwe akkoord is nu wel afgesproken dat Europese investeerders bepaalde rechten krijgen op het eigendom, investeringen en controle van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. De EU mag Amerikaanse investeringen in Europese maatschappijen beperken.
In het akkoord is overeind gebleven dat Europese vervoerders binnen de VS mogen vliegen van de ene naar de andere luchthaven. Dat recht hebben ze momenteel niet. Nieuw is ook dat Europese maatschappijen vracht mogen vervoeren vanuit de VS naar andere werelddelen.
(c) Reismedia / ANP
De EU ziet grote kansen door het open luchtruim met de VS. “We hebben nu de kans op grote voordelen aan beide zijden van de Atlantische oceaan'', zei commissaris Barrot. “In economische termen zou dit ongekende akkoord leiden tot twaalf miljard euro aan voordelen en tot 80.000 banen.”
Europees Commissaris Barrot verwacht het akkoord op 22 maart voor te leggen aan de ministers van Verkeer van de EU-landen. Een soortgelijk ontwerp is al eens eerder verworpen door de ministers. Een aangepast ontwerp kwam daarna niet door het Amerikaanse Congres.
De Verenigde Staten en de Europese Unie proberen onderhandelen al jaren over een verdrag voor de opening van de transatlantische luchtvaartmarkt, waardoor meer concurrentie mogelijk wordt.
Met name het buitenlands eigenaarschap van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen was een heikel punt in de onderhandelingen. Buitenlandse carriers mogen nu niet meer dan 25 procent van een maatschappij uit de Verenigde Staten in handen hebben.
In het nieuwe akkoord is nu wel afgesproken dat Europese investeerders bepaalde rechten krijgen op het eigendom, investeringen en controle van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. De EU mag Amerikaanse investeringen in Europese maatschappijen beperken.
In het akkoord is overeind gebleven dat Europese vervoerders binnen de VS mogen vliegen van de ene naar de andere luchthaven. Dat recht hebben ze momenteel niet. Nieuw is ook dat Europese maatschappijen vracht mogen vervoeren vanuit de VS naar andere werelddelen.
(c) Reismedia / ANP