DRIEBERGEN - Voor de luchtvaartsector betekende 11 september 2001, maandag precies vijf jaar geleden, een inktzwarte dag in de historie. Vier vliegtuigen werden in het noordoosten van de Verenigde Staten gekaapt en gebuikt om terroristische aanslagen mee te plegen. De gevolgen waren dramatisch, en zelfs vandaag de dag zijn de gevolgen van de aanslagen te merken. De verscherpte beveiliging op luchthavens en aan boord hebben het vliegen er niet leuker op gemaakt, vindt Jan Cocheret, vice-voorzitter van het Platform Nederlandse Luchtvaart (PNL).
Nadat op 11 september 2001 verkeersvliegtuigen door terroristen als wapens zijn gebruikt, werden vlot erna maatregelen genomen om te voorkomen dat dit nog eens zou gebeuren. Cockpitdeuren werden verstevigd en de veiligheidscontroles op luchthavens verscherpt om te voorkomen dat mensen met verkeerde bedoelingen de vliegtuigen konden betreden.
Het ingestelde verbod op metalen bestek en nagelschaartjes is opgeheven, maar sinds vorige maand zijn van huis meegenomen vloeistoffen in de ban gedaan vanwege de vrees voor vloeibare explosieven. Ook vliegen op bepaalde vluchten marshalls mee om in geval van nood op te treden. En bij verlies van radiocontact van een verkeersvliegtuig worden gelijk twee F-16’s gescrambled om te checken of alles oké is.
Jan Cocheret, in het dagelijks leven captain op een Boeing 757 vrachtvliegtuig, vindt de vele maatregelen maar niks. “Het heeft geen zin, het is slechts window dressing", zegt hij tegenover Luchtvaartnieuws.nl. "In het geval er iets misgaat kunnen politici dan zeggen dat ze er alles aan hebben gedaan om het te voorkomen. Het is onmogelijk om alles op een luchthaven dicht te gooien. Kijk maar naar de diamantroof van vorig jaar op Schiphol. Als criminelen het lukt de beveiliging te omzeilen, waarom terroristen dan niet?”
Cocheret heeft als vlieger dagelijks met de strenge veiligheidsmaatregelen te maken. Soms wel vier keer op een dag moet hij door een luchthavencontrole. “Natuurlijk is het minder leuk sinds 9/11. Het is echt heel vervelend om iedere dag die controles te moeten ondergaan. En als je erover nadenkt heeft het helemaal geen zin. Zelfs een taxfree gekochte whiskyfles kan als wapen dienen. Aanslagen kun je alleen voorkomen door eventuele daders te lokaliseren voordat ze in de buurt van een vliegtuig kunnen komen. Wat vorige maand in Londen gebeurde is daarvan een goed voorbeeld.”
Een tweede 9/11 is volgens Cocheret niet uit te sluiten. “We leven in een maatschappij waarin altijd wat kan gebeuren. Als je kwaad in de zin hebt kun je alles doen, en niet per se in de luchtvaart.” Er zal moeten worden geaccepteerd dat heel moeilijk is om iets doen tegen mensen die kwaad in de zin hebben, vindt Cocheret. “Je kunt gewoon niet iedereen even goed controleren, dus het wordt nooit honderd procent veilig. Onlangs werden in Amerika bij een test op 21 verschillende luchthavens in bagage verstopte bommaterialen over het hoofd gezien.”
Cocheret zegt te hopen op een betere balans tussen de vrijheid van doen en laten en de volgens hem overdreven strenge security.
Van onze redactie
Onlangs organiseerde Luchtvaartnieuws.nl een poll over met als onderwerp ‘Vliegen minder leuk door strenge beveiliging’. Daarmee was zo’n 54 procent het eens, terwijl 43,3 procent het wel mee vindt vallen of het tegendeel van mening is.
Nadat op 11 september 2001 verkeersvliegtuigen door terroristen als wapens zijn gebruikt, werden vlot erna maatregelen genomen om te voorkomen dat dit nog eens zou gebeuren. Cockpitdeuren werden verstevigd en de veiligheidscontroles op luchthavens verscherpt om te voorkomen dat mensen met verkeerde bedoelingen de vliegtuigen konden betreden.
Het ingestelde verbod op metalen bestek en nagelschaartjes is opgeheven, maar sinds vorige maand zijn van huis meegenomen vloeistoffen in de ban gedaan vanwege de vrees voor vloeibare explosieven. Ook vliegen op bepaalde vluchten marshalls mee om in geval van nood op te treden. En bij verlies van radiocontact van een verkeersvliegtuig worden gelijk twee F-16’s gescrambled om te checken of alles oké is.
Jan Cocheret, in het dagelijks leven captain op een Boeing 757 vrachtvliegtuig, vindt de vele maatregelen maar niks. “Het heeft geen zin, het is slechts window dressing", zegt hij tegenover Luchtvaartnieuws.nl. "In het geval er iets misgaat kunnen politici dan zeggen dat ze er alles aan hebben gedaan om het te voorkomen. Het is onmogelijk om alles op een luchthaven dicht te gooien. Kijk maar naar de diamantroof van vorig jaar op Schiphol. Als criminelen het lukt de beveiliging te omzeilen, waarom terroristen dan niet?”
Cocheret heeft als vlieger dagelijks met de strenge veiligheidsmaatregelen te maken. Soms wel vier keer op een dag moet hij door een luchthavencontrole. “Natuurlijk is het minder leuk sinds 9/11. Het is echt heel vervelend om iedere dag die controles te moeten ondergaan. En als je erover nadenkt heeft het helemaal geen zin. Zelfs een taxfree gekochte whiskyfles kan als wapen dienen. Aanslagen kun je alleen voorkomen door eventuele daders te lokaliseren voordat ze in de buurt van een vliegtuig kunnen komen. Wat vorige maand in Londen gebeurde is daarvan een goed voorbeeld.”
Een tweede 9/11 is volgens Cocheret niet uit te sluiten. “We leven in een maatschappij waarin altijd wat kan gebeuren. Als je kwaad in de zin hebt kun je alles doen, en niet per se in de luchtvaart.” Er zal moeten worden geaccepteerd dat heel moeilijk is om iets doen tegen mensen die kwaad in de zin hebben, vindt Cocheret. “Je kunt gewoon niet iedereen even goed controleren, dus het wordt nooit honderd procent veilig. Onlangs werden in Amerika bij een test op 21 verschillende luchthavens in bagage verstopte bommaterialen over het hoofd gezien.”
Cocheret zegt te hopen op een betere balans tussen de vrijheid van doen en laten en de volgens hem overdreven strenge security.
Van onze redactie
Onlangs organiseerde Luchtvaartnieuws.nl een poll over met als onderwerp ‘Vliegen minder leuk door strenge beveiliging’. Daarmee was zo’n 54 procent het eens, terwijl 43,3 procent het wel mee vindt vallen of het tegendeel van mening is.