EINDHOVEN - Poolse werknemers in Nederland stappen steeds vaker op het vliegtuig voor een snel bezoek aan hun vaderland. De prijsvechters in de lucht doen goede zaken met de pendelende Oost-Europeanen, zei commercieel directeur van Eindhoven Airport Joost Meijs woensdag (10 oktober).
Meijs baseert zich op cijfers van de Pools-Hongaarse vliegmaatschappij Wizz Air die sinds juni drie keer per week tussen Eindhoven en Katowice vliegt. Met bijna 14.000 passagiers tot begin oktober lag de bezettingsgraad per vlucht op 80 procent.
Meijs meent dat er een nieuwe trend is ingezet. "Het Nederlandse beeld van Polen die in afgedankte auto's naar Nederland komen, moet worden bijgesteld. Veel werknemers vliegen tegenwoordig om de zes tot acht weken een weekeinde op en neer naar Polen."
De lijnverbinding concurreert met het minibusvervoer tussen Polen en Nederland waar voor een enkele reis van twaalf uur over de weg tussen de 40 en 60 euro wordt gevraagd. Een ticket Eindhoven-Katowice kost inclusief toeslagen gemiddeld evenveel.
Verdere groei vliegverkeer Oost-Europa
Meijs verwacht een verdere groei van het vliegverkeer op Oost-Europa. De uitbreiding van de EU in oostelijke richting en de daaraan gekoppelde economische groei in het voormalige Oostblok werken dat in de hand.
Hij wijst verder op schattingen van het gespecialiseerde adviesbureau Eunite dat het aantal Poolse werknemers in Noord-Brabant en Limburg voor het jaar 2007 raamt op bijna 95.000. De meesten van hen werken in de agrarische sector, de bouw en vleesverwerkende industrie.
Wizz Air bestelde vandaag vijftig nieuwe vliegtuigen bij Airbus om de verwachte groei van het aantal vluchten bij te benen.
(c) Reismedia / ANP
Meijs baseert zich op cijfers van de Pools-Hongaarse vliegmaatschappij Wizz Air die sinds juni drie keer per week tussen Eindhoven en Katowice vliegt. Met bijna 14.000 passagiers tot begin oktober lag de bezettingsgraad per vlucht op 80 procent.
Meijs meent dat er een nieuwe trend is ingezet. "Het Nederlandse beeld van Polen die in afgedankte auto's naar Nederland komen, moet worden bijgesteld. Veel werknemers vliegen tegenwoordig om de zes tot acht weken een weekeinde op en neer naar Polen."
De lijnverbinding concurreert met het minibusvervoer tussen Polen en Nederland waar voor een enkele reis van twaalf uur over de weg tussen de 40 en 60 euro wordt gevraagd. Een ticket Eindhoven-Katowice kost inclusief toeslagen gemiddeld evenveel.
Verdere groei vliegverkeer Oost-Europa
Meijs verwacht een verdere groei van het vliegverkeer op Oost-Europa. De uitbreiding van de EU in oostelijke richting en de daaraan gekoppelde economische groei in het voormalige Oostblok werken dat in de hand.
Hij wijst verder op schattingen van het gespecialiseerde adviesbureau Eunite dat het aantal Poolse werknemers in Noord-Brabant en Limburg voor het jaar 2007 raamt op bijna 95.000. De meesten van hen werken in de agrarische sector, de bouw en vleesverwerkende industrie.
Wizz Air bestelde vandaag vijftig nieuwe vliegtuigen bij Airbus om de verwachte groei van het aantal vluchten bij te benen.
(c) Reismedia / ANP