MONTREAL - Vliegtuigbouwer Bombardier Aerospace heeft enkele contracten getekend met de belangrijkste toeleveranciers voor de nieuwe Learjet 85 zakenjet. Het eerste toestel moet in de loop van dit jaar voor het eerst het luchtruim kiezen. Bombardier presenteerde het nieuwe model in oktober 2007 als ‘Learjet NXT’ en doopte het vliegtuig begin 2008 om tot Learjet 85.
Naast motorbouwer Pratt & Whitney Canada zal ook de Canadese nevenvestiging van Thales (cockpit en straalomkeerders) onderdelen gaan leveren voor de uit composieten bestaande Learjet 85. Via SAFRAN zullen twee dochterondernemingen betrokken worden bij de bouw: Messier Bugatti (wielen, remmen en besturingsystemen) en Aircelle (motorinlaten en straalomkeersystemen).
De Learjet 85 wordt gepositioneerd tussen het ‘midsize’ en ‘super midsize’ segment. Het toestel gaat plaats bieden aan acht passagiers, krijgt een maximum snelheid van Mach 0.82 en een non stop bereik van 5.556 kilometer.
Bij de ontwikkeling van het nieuwe vliegtuig besloot Bombardier de Duitse vliegtuigbouwer Grob Aerospace te betrekken vanwege de daar bestaande ervaring in het werken met composietmaterialen. Grob zal in ieder geval de eerste drie prototypes van de Learjet 85 in het Duitse Tussenhausen-Mattsies produceren.
Delen van het toestel worden vervolgens in Bombardier’s fabriek in het Mexicaanse Querétaro gebouwd. Behalve de romp zullen hier ook de elektrische bedrading en systeemdelen worden geassembleerd. Vervolgens wordt het geheel naar de Bombardier-vestiging in Wichita getransporteerd voor afbouw en inrichting.
Van onze verslaggever
Klik voor een afbeelding van de Learjet 85.
Naast motorbouwer Pratt & Whitney Canada zal ook de Canadese nevenvestiging van Thales (cockpit en straalomkeerders) onderdelen gaan leveren voor de uit composieten bestaande Learjet 85. Via SAFRAN zullen twee dochterondernemingen betrokken worden bij de bouw: Messier Bugatti (wielen, remmen en besturingsystemen) en Aircelle (motorinlaten en straalomkeersystemen).
De Learjet 85 wordt gepositioneerd tussen het ‘midsize’ en ‘super midsize’ segment. Het toestel gaat plaats bieden aan acht passagiers, krijgt een maximum snelheid van Mach 0.82 en een non stop bereik van 5.556 kilometer.
Bij de ontwikkeling van het nieuwe vliegtuig besloot Bombardier de Duitse vliegtuigbouwer Grob Aerospace te betrekken vanwege de daar bestaande ervaring in het werken met composietmaterialen. Grob zal in ieder geval de eerste drie prototypes van de Learjet 85 in het Duitse Tussenhausen-Mattsies produceren.
Delen van het toestel worden vervolgens in Bombardier’s fabriek in het Mexicaanse Querétaro gebouwd. Behalve de romp zullen hier ook de elektrische bedrading en systeemdelen worden geassembleerd. Vervolgens wordt het geheel naar de Bombardier-vestiging in Wichita getransporteerd voor afbouw en inrichting.
Van onze verslaggever
Klik voor een afbeelding van de Learjet 85.