GENEVE - Luchtvaartbrancheorganisatie IATA heeft zich dinsdag (24 maart) nog somberder dan eerder uitgelaten over de weerslag van de mondiale recessie op de financiële resultaten in de sector. IATA rekent nu op een verlies van 4,7 miljard dollar dit jaar, bijna een verdubbeling ten opzichte van de in december afgegeven prognose.
De organisatie verwacht dit jaar een omzetdaling van bijna 12 procent ofwel 62 miljard dollar tot 467 miljard dollar. Bij de vorige daling tussen 2000 en 2002, versterkt door de aanslagen op het World Trade Center in New York in 2001, nam de omzet met 7 procent ofwel 23 miljard dollar af tot 306 miljard dollar.
Volgens topman Giovanni Bisignani zijn de vooruitzichten “beroerd''. Herstel van de luchtvaartsector is volgens hem afhankelijk van het aantrekken van de wereldeconomie, maar daar lijkt voorlopig geen sprake van. “Rekenen op een herstel in 2010 vraagt meer om optimisme dan om realisme'', aldus Bisignani.
Het enige lichtpuntje voor de sector is volgens Bisignani de brandstofprijs. Bij een verwachte olieprijs van 50 dollar per vat (159 liter) zal het aandeel van de brandstofkosten in de totale kosten dalen tot 25 procent. Vorig jaar maakte brandstof nog bijna een derde uit van de totale kosten omdat de olieprijs toen gemiddeld op 99 dollar per vat stond.
Acute problemen
De verlichting die de lagere brandstofkosten met zich meebrengen, wordt echter tenietgedaan door een dalend aantal passagiers en kelderende omzetten, aldus Bisignani. “Luchtvaartmaatschappijen worden geconfronteerd met twee acute problemen: geld op zak zien te houden en de capaciteit afstemmen op de vraag.''
Bisignani heeft zijn hoop gevestigd op toegang tot voldoende kapitaal, fusiemogelijkheden en de vrijheid om markten te betreden. De overheid kan volgens hem weinig tot niets doen om de sector er bovenop te helpen. "De sector is structureel ziek, maar reddingsacties zijn niet de manier om weer gezond te worden.''
(c) Reismedia / ANP
De organisatie verwacht dit jaar een omzetdaling van bijna 12 procent ofwel 62 miljard dollar tot 467 miljard dollar. Bij de vorige daling tussen 2000 en 2002, versterkt door de aanslagen op het World Trade Center in New York in 2001, nam de omzet met 7 procent ofwel 23 miljard dollar af tot 306 miljard dollar.
Volgens topman Giovanni Bisignani zijn de vooruitzichten “beroerd''. Herstel van de luchtvaartsector is volgens hem afhankelijk van het aantrekken van de wereldeconomie, maar daar lijkt voorlopig geen sprake van. “Rekenen op een herstel in 2010 vraagt meer om optimisme dan om realisme'', aldus Bisignani.
Het enige lichtpuntje voor de sector is volgens Bisignani de brandstofprijs. Bij een verwachte olieprijs van 50 dollar per vat (159 liter) zal het aandeel van de brandstofkosten in de totale kosten dalen tot 25 procent. Vorig jaar maakte brandstof nog bijna een derde uit van de totale kosten omdat de olieprijs toen gemiddeld op 99 dollar per vat stond.
Acute problemen
De verlichting die de lagere brandstofkosten met zich meebrengen, wordt echter tenietgedaan door een dalend aantal passagiers en kelderende omzetten, aldus Bisignani. “Luchtvaartmaatschappijen worden geconfronteerd met twee acute problemen: geld op zak zien te houden en de capaciteit afstemmen op de vraag.''
Bisignani heeft zijn hoop gevestigd op toegang tot voldoende kapitaal, fusiemogelijkheden en de vrijheid om markten te betreden. De overheid kan volgens hem weinig tot niets doen om de sector er bovenop te helpen. "De sector is structureel ziek, maar reddingsacties zijn niet de manier om weer gezond te worden.''
(c) Reismedia / ANP