HOOFDDORP - De bijdrage van de commerciële luchtvaart aan de opwarming van de aarde is minder groot dan eerder aangenomen. Dat concludeert adviesbureau ADSE naar aanleiding van een onderzoek, dat is uitgevoerd in opdracht van het NIVR. Op basis van recente wetenschappelijke inzichten is berekend dat de commerciële luchtvaart 2,2 procent van de door mensen veroorzaakte opwarming voor zijn rekening neemt.
Het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) berekende dit aandeel in 1999 nog op 3 procent. Wanneer ook de militaire en kleine luchtvaart wordt meegeteld, bedroeg het aandeel 3,5 procent.
Voor een berekening van de bijdrage van de commerciële luchtvaart aan global warming de CO2 -productie en andere emissies uitgedrukt in CO2-equivalenten. Volgens het IPCC was in 2004 sprake van een totale antropogene - door mensen veroorzaakte - productie van 49 miljard ton CO2-equivalent. Het aandeel van transport daarin was 13,1 procent en dat van de luchtvaart 3,5 procent.
De commerciële luchtvaart verbruikte in 2004 198 miljoen ton kerosine. Aangezien 1 liter brandstof leidt tot 3,15 kilo CO2, werd 626 miljoen ton CO2 geproduceerd. Wanneer daar de effecten van de andere emissies bij worden geteld is de bijdrage 1,06 gigaton CO2-equivalent. Op een totaal van 49 gigaton broeikasgassen is dit een aandeel van 2,2 procent, ruim een kwart lager dan de drie procent waar het IPCC in 1999 van uit ging.
ADSE benadrukt dat er nog veel onzekerheden zijn. Zo zijn de mogelijke effecten van cirrus-bewolking niet in het onderzoek meegenomen. Ook zou de bijdrage van de luchtvaart aan de opwarming volgens de berekeningswijze van het IPCC mogelijk worden overdreven.
Klik voor het volledige rapport
Het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) berekende dit aandeel in 1999 nog op 3 procent. Wanneer ook de militaire en kleine luchtvaart wordt meegeteld, bedroeg het aandeel 3,5 procent.
Voor een berekening van de bijdrage van de commerciële luchtvaart aan global warming de CO2 -productie en andere emissies uitgedrukt in CO2-equivalenten. Volgens het IPCC was in 2004 sprake van een totale antropogene - door mensen veroorzaakte - productie van 49 miljard ton CO2-equivalent. Het aandeel van transport daarin was 13,1 procent en dat van de luchtvaart 3,5 procent.
De commerciële luchtvaart verbruikte in 2004 198 miljoen ton kerosine. Aangezien 1 liter brandstof leidt tot 3,15 kilo CO2, werd 626 miljoen ton CO2 geproduceerd. Wanneer daar de effecten van de andere emissies bij worden geteld is de bijdrage 1,06 gigaton CO2-equivalent. Op een totaal van 49 gigaton broeikasgassen is dit een aandeel van 2,2 procent, ruim een kwart lager dan de drie procent waar het IPCC in 1999 van uit ging.
ADSE benadrukt dat er nog veel onzekerheden zijn. Zo zijn de mogelijke effecten van cirrus-bewolking niet in het onderzoek meegenomen. Ook zou de bijdrage van de luchtvaart aan de opwarming volgens de berekeningswijze van het IPCC mogelijk worden overdreven.
Klik voor het volledige rapport