TOKIO - Japan Airlines (JAL) heeft dinsdag (19 januari) besloten om faillissement aan te vragen. Dit meldde het Japanse persbureau Kyodo. De onderneming wil in afgeslankte vorm verder gaan. De grootste luchtvaartmaatschappij van Azië kan met omgerekend 2,3 miljard euro aan overheidssteun blijven vliegen. Het bedrijf gaat ongeveer 15.600 banen schrappen, zo meldde de Japanse regering dinsdag.
Het gaat om een van de grootste faillissementen in Japan ooit. JAL verkeert al geruime tijd in financiële problemen. Het bedrijf kampt met een schuldenlast van ongeveer 2 biljoen yen (15 miljard euro).
De beurskoers van JAL daalde dinsdag naar 3 yen. De beurswaarde van de onderneming bedroeg daarmee nog maar 60 miljoen euro.
De procedure die de luchtvaartmaatschappij volgt, is vergelijkbaar met die van General Motors vorig jaar. De Amerikaanse autogigant vroeg vorig jaar zomer bescherming tegen zijn schuldeisers aan. Na een herstructurering kon het concern weer verder.
Buitenlandse concurrenten hopen te profiteren van de problemen bij JAL. Zo azen American Airlines en Delta Air Lines op een belang in de luchtvaartmaatschappij om toegang te krijgen tot lucratieve landingsrechten van JAL. Delta werkt hierbij samen met Air France-KLM, dat in JAL een welkome nieuwe partner voor luchtvaartalliantie SkyTeam ziet.
Japan Airlines is in 1951 opgericht. Twee jaar later verwierf de Japanse overheid een belang van 50 procent in de onderneming. In 1987 werd het bedrijf weer volledig geprivatiseerd.
Pieken en dalen
De geschiedenis van de onderneming kent vele pieken en dalen. Vanaf de jaren zestig breidde JAL zijn internationale netwerk sterk uit, geholpen door de Olympische Spelen in Tokio in 1964. De economische hoogtijdagen waren in de jaren tachtig, maar in 1985 was er ook een dieptepunt met een ongeluk met een binnenlandse vlucht, waarbij 520 mensen om het leven kwamen.
De afgelopen jaren slankte de onderneming al sterk af, toen het aantal passagiers flink daalde door de terreuraanslagen in de Verenigde Staten in 2001, de longziekte SARS en de oorlog in Irak. Ook de economische malaise in Japan speelde het bedrijf sterk parten.
(c) Reismedia / ANP
Het gaat om een van de grootste faillissementen in Japan ooit. JAL verkeert al geruime tijd in financiële problemen. Het bedrijf kampt met een schuldenlast van ongeveer 2 biljoen yen (15 miljard euro).
De beurskoers van JAL daalde dinsdag naar 3 yen. De beurswaarde van de onderneming bedroeg daarmee nog maar 60 miljoen euro.
De procedure die de luchtvaartmaatschappij volgt, is vergelijkbaar met die van General Motors vorig jaar. De Amerikaanse autogigant vroeg vorig jaar zomer bescherming tegen zijn schuldeisers aan. Na een herstructurering kon het concern weer verder.
Buitenlandse concurrenten hopen te profiteren van de problemen bij JAL. Zo azen American Airlines en Delta Air Lines op een belang in de luchtvaartmaatschappij om toegang te krijgen tot lucratieve landingsrechten van JAL. Delta werkt hierbij samen met Air France-KLM, dat in JAL een welkome nieuwe partner voor luchtvaartalliantie SkyTeam ziet.
Japan Airlines is in 1951 opgericht. Twee jaar later verwierf de Japanse overheid een belang van 50 procent in de onderneming. In 1987 werd het bedrijf weer volledig geprivatiseerd.
Pieken en dalen
De geschiedenis van de onderneming kent vele pieken en dalen. Vanaf de jaren zestig breidde JAL zijn internationale netwerk sterk uit, geholpen door de Olympische Spelen in Tokio in 1964. De economische hoogtijdagen waren in de jaren tachtig, maar in 1985 was er ook een dieptepunt met een ongeluk met een binnenlandse vlucht, waarbij 520 mensen om het leven kwamen.
De afgelopen jaren slankte de onderneming al sterk af, toen het aantal passagiers flink daalde door de terreuraanslagen in de Verenigde Staten in 2001, de longziekte SARS en de oorlog in Irak. Ook de economische malaise in Japan speelde het bedrijf sterk parten.
(c) Reismedia / ANP