Luchtrechtadvocaat: nalaten waarschuwing hoogtemeters ''zeer ernstig''

6 mei 2010 - 2:00
AMSTERDAM - Luchtrechtadvocaat Frank Vreede van AKD Advocaten in Rotterdam, die in Amerika optrekt met Clifford Law in een procedure rond de schadevergoeding aan slachtoffers en nabestaanden van de Schipholcrash, is verrast door de conclusies in het donderdag gepresenteerde rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.


“Het blijkt nog veel erger dan gedacht. We wisten dat een van de oorzaken lag in het niet functioneren van de hoogtemeter, maar nieuw in dit rapport is dat Boeing kennelijk gedurende een langere periode op de hoogte was van dat probleem.''

Vreede vervolgt: “De Onderzoeksraad stelt vast dat Boeing al sinds 2001 op de hoogte was van problemen met radiohoogtemeters in alle Boeing-vliegtuigen van dit type. Boeing was zich bewust van het veiligheidsrisico, maar heeft nagelaten om de problemen op te lossen en ook zijn de piloten niet gewaarschuwd voor ernstige problemen bij de landing. Dit nalaten wordt door Amerikaanse luchtvaartdeskundigen als zeer ernstig bestempeld'', aldus Vreede die in de procedure rond de schadeclaims ongeveer achttien personen vertegenwoordigt.

Volgens Vreede is ook vast komen te staan dat het neergestorte vliegtuig niet is uitgerust met computersoftware die de gegevens van de linker radiohoogtemeter vergelijkt met de rechter radiohoogtemeter. Dit systeem behoort bij geconstateerde verschillen de piloten te waarschuwen, of zelf in te grijpen.

Turkish Airlines betwist twee specifieke conclusies van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Op de eerste plaats stelt Turkish dat het feit dat het toestel op een hoogte van 1000 voet nog niet was gestabiliseerd “geen factor is in de oorzaak van dit ongeval''. De raad zei dat het toestel op basis van deze informatie een doorstart had moeten maken.

Verder is Turkish Airlines het niets eens met de conclusie van de raad dat een herstelprocedure, nadat een waarschuwingssignaal werd gegeven, niet goed werd uitgevoerd. Volgens de maatschappij reageerde de apparatuur niet goed. “De tweede poging door de bemanning was succesvol maar te laat.''

De Turkse maatschappij zegt dat ze zowel Boeing als de maker van de hoogtemeters op de hoogte heeft gesteld van de problemen daarmee. “Geen van beiden heeft afdoende stappen ondernomen om hier iets aan te doen.'' Ook merkt Turkish op dat het “opmerkelijk is'' dat er in toestellen die vanaf 2006 zijn gemaakt wel een aanpassing is gedaan aan de hoogtemeters.





(c) Reismedia / ANP


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen