BRUSSEL - Internationale vertegenwoordigers in een comité van de Europese luchtvaartautoriteit EASA hebben vóór een wijziging van de werk- en rusttijdenregeling van vliegend personeel gestemd. De voorgestelde aanpassing van de Flight and Duty Time Limitations (FTL) leidde eerder tot protesten van piloten en flight attendants, omdat de toegestane aaneengesloten werktijden worden verhoogd. Daarmee is volgens vakbonden van vliegend personeel de veiligheid in het geding.
Siim Kallas, EU-commissaris voor Transport, laat weten verheugd te zijn met de de grote steun van lidstaten voor het het voorstel van de Europese Commissie. De komende drie maanden buigen het Europees Parlement en de Raad voor Europa zich over het voorstel.
Ook de luchtvaartmaatschappijen zijn tevreden met het positieve oordeel van het EASA-comite. "Dit is een belangrijke mijlpaal, omdat een grote meerderheid van de EU-lidstaten zich achter aanpassing van de regels heeft geschaard" , laten brancheorganisaties AEA, ERA en IACA in een gezamenlijke verklaring weten. De Europese FTL behoren daarmee tot de strengste ter wereld, zeggen ze.
In de nieuwe EU-FTL zijn de werk- en rusttijden voor vliegend personeel in Europa geharmoniseerd. Volgens de organisaties van luchtvaartmaatschappijen is er na groen licht van het EASA-comité geen reden voor verdere evaluatie van het voorstel. "Wij roepen het Europees Parlement en de Raad van Europa op om de regelgeving zonder vertraging aan te nemen."
De vakbonden van piloten en cabinepersoneel vinden echter dat met de nieuwe EU-FTL de veiligheid in het geding is. Door de regelgevaing zijn ‘duties’ van standby plus vliegtijd van maximaal 22 uur mogelijk; nu is dat nog maximaal 17 uur. Begin dit jaar vonden op diverse luchthavens in Europa demonstraties plaats van piloten, stewards en stewardessen tegen de nieuwe regels.
Niet alle landen hebben voor de wijziging van de EU-FTL gestemd. Nederland was een van de landen die tegen stemde. Steven Verhagen, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Vliegers (VNV), laat via Twitter wete daarover verheugd te zijn: "Gelukkig heeft Nederland wel haar verantwoordelijkheid genomen en tegen dit onveilige EASA voorstel gestemd."
De EU-FTL houdt wel een beperking in van de duur van nachtdiensten, die nog maximaal elf uur morgen duren. Nu is dat nog 11 uur en 45 minuten.
Van onze redactie
Driehonderd piloten en flight attendants voeren actie op Schiphol
VNV: 'Europa' houdt vermoeidheid verkeersvliegers in stand
Vakbonden cabinepersoneel boos over nieuwe werk- en rusttijden