Boeing heeft een mevrouw naar Nederland gestuurd. Wyse is haar naam. En die naam doet ze eer aan. Intelligent. Eloquent. Elegant. Zorgvuldig bouwt ze een betoog op, dat erop neerkomt dat je wel zowat gek moet zijn om een A320neo te kopen, als je ook een B737 MAX kunt krijgen.
Haar powerpoint zit goed in mekaar. Het slimmigheidje zit ‘m in de woorden optimized fan diameter. Want hoewel de Boeing-ingenieurs druk bezig zijn om het onderstel van de zeven-drie te verlengen, zal het niet lukken om de diameter van de primaire fan blades van de LEAP-motoren even groot te laten wezen als die van de concurrent. Te weinig grondspeling. Daarmee krijgt de Europeaan ìets meer bypass. En daarmee meer efficiency.
“Maar...een grotere fan betekent ook meer weerstand!” meldt mevrouw Wyse triomfantelijk. “En daar komt nog bij dat de MAX lichter is dan de concurrentie! En toch twaalf stoelen meer heeft! En op die laatste twaalf stoelen verdien je als airline nou net het meest!”, jubelt ze.
Ondanks het slimme verkoopverhaal zijn er toch de nodige vragen. “Waarom niet een heel nieuw platform?”, vraagt een journalist van de Elsevier. “Daarvoor ontbreekt de tijd”, zegt mevrouw Wyse. “De markt vraag om zuinigheid. Liefst morgen nog. Daar gaan onze nieuwe winglets zorgen, en onze nieuwe, gladdere tail cone.”
“En waarom niet meer technologie van het 787-platform?”, vraag ik: “Elektrische neuswielbesturing en dito de-icing?” “Ach, de klant wil niet te veel verandering!”, lacht mevrouw Wyse. “Men is eigenlijk heel tevreden met het product zoals het is. Waarom een winnend concept veranderen? We hebben nu al de handen vol. Dertig vliegtuigen per maand. Dat moeten er zèstig worden, in 2022. Een luxe probleem, ja, maar wel een probleem.”
De meeting is afgelopen. We krijgen allemaal een hand, een USB-stick en een koelkastmagneetje. Vliegtuigen van 80 miljoen verkopen is een vak. Al is het nou ook weer niet zo héél verschillend van wat u op zaterdagmiddag in elke Nederlandse autoshowroom kunt horen.
Goof Bakker
Twitter.com/goofbak