Voor boven het bed van de nieuwe minister van Infrastructuur en Milieu:
Breek het Alders akkoord open
• Het is een akkoord tussen de luchtvaartsector en de omwonenden uit 2008 (dat is voor de luchtvaart heel oud);
• Het plafond van maximaal 500.000 vliegbewegingen per jaar komt daar vandaan;
• Met dat plafond zou volgens het akkoord in 2020 de geluidsuitstoot met 5 procent moeten zijn terug gebracht ten opzichte van 2008;
• Schiphol zit al aan dat plafond;
• Vliegtuigen zijn echter in de afgelopen tien jaar veel stiller geworden dan in 2008 voorzien;
• In 2015 was de geluidsoverlast al met 29 procent afgenomen;
• De doelstelling is dus ruimschoots gehaald en het plafond achterhaald;
• Groei is daarmee nu al mogelijk;
• Toch blijven vasthouden aan een achterhaalde norm en geen groei toestaan tot 2020 is niet in het belang van de concurrentiekracht van de Nederlandse economie en de consument;
Zoek naar alternatieven voor het huidige exploitatiemodel
• Schiphol is nu voornamelijk een luchthaven waar passagiers alleen maar overstappen;
• Hiertoe breng je zoveel mogelijk passagiers vanaf Europese bestemmingen naar de ‘hub’ Schiphol (dat heet ‘feederen’);
• Dit teneinde voldoende passagiers te verzamelen om daarmee grotere vliegtuigen te vullen voor vluchten naar andere continenten (en vice versa);
• Dit hubmodel heeft Schiphol groot gemaakt;
• Het is echter afhankelijk van een beperkt aantal maatschappijen (KLM en partners);
• Ontwikkelingen in de markt ondermijnen het hubmodel voor Schiphol in toenemende mate;
• Zo kunnen kleinere vliegtuigen steeds grotere afstanden afleggen waardoor overstappen via Schiphol niet meer nodig is;
• Ook komen low-cost maatschappijen met zeer concurrerende alternatieven vanaf andere luchthavens om naar Amerika of Azië vliegen;
• Is het voor de Nederlandse economie niet belangrijker om het bestemmingsverkeer naar Nederland te bestendigen in plaats van het stimuleren van vervoer van passagiers die alleen op Schiphol overstappen?;
• Blijven investeren in het huidige exploitatiemodel voor Schiphol, afhankelijk van gedwongen winkelnering met een beperkt aantal maatschappijen, heeft een risico;
• De markt kan eraan voorbij gaan en Schiphol zal haar concurrentiepositie verliezen
Laat de sector niet de capaciteit aan slots vaststellen
• Voor Schiphol wordt de capaciteit aan ‘slots’ ( het recht om te starten of te landen) per seizoen vastgesteld door de luchtvaartsector zelf;
• Dat is uniek in Europa en in strijd met het Europese recht;
• Marktpartijen met hun eigen commerciële belangen moeten geen afspraken maken over schaarse capaciteit;
• Dat is niet transparant en ‘kartellesk’;
• Het vaststellen van de beschikbare capaciteit aan slots, moet door een onafhankelijke partij gebeuren, op basis van objectieve analyses en wettelijk verankerde normen.
Jochem Croon
Advocaat en specialist voor de luchtvaartsector
[email protected]
Jochem Croon is onafhankelijk advocaat voor de luchtvaart. De columns schrijft hij zonder last en op eigen titel. Onder zijn cliënten bevinden zich zowel traditionele maatschappijen als leisure en low cost maatschappijen.
Deze column verscheen eerder in Luchtvaartnieuws Magazine. Lees iedere maand zijn nieuwste column in het magazine. Word hier abonnee.