Paul Melkert: De cijfers van Air Europa

8 november 2019

Tjonge jonge, wat een nieuws over een non-event. Twee dagen bijna constant nieuws over een gebeurtenis die niet is gebeurd. Vier cijfers, die inmiddels iedereen kent, ingetoetst tijdens een iets te 'enthousiaste' routetraining bij Air Europa, brachten niet alleen Schiphol maar de hele media in rep en roer.

Het tumult van de autoriteiten op Schiphol was te begrijpen, alhoewel er nog wel lang nagesproken zal worden over de protocollen hoe te handelen bij een onwaarschijnlijke kaping van een vliegtuig wat nog lang niet op vertrek staat, en waarvan de aviobrug nog aan de open deur bevestigd is tijdens het boarden. In ieder geval is zo ongeveer wel alles aan nood- en hulpdiensten uit de kast getrokken, maar ik kan me wel wat subtielere handelingen in een ander protocol voor de geest halen die effectief zouden zijn geweest. Welke? Ach, het is al genoeg dat de vier cijfers zo op straat liggen!

Maar dan het tumult van de media! Daar mag ook wel een protocolletje voor komen, want wat er daarmee gebeurde was complete protokolder! 'Serieuze' pers die de wildste onzinberichten van onder andere twitteraars overnamen, die deden alsof ze aan boord van de gewraakte viercijfervlucht zaten, en berichtten dat er Arabisch uitziende, met messen zwaaiende kapers aanwezig waren! De enigen die zich daar lieten kapen waren de media in hun gehaaste angst ook maar iets aan nieuws mis te lopen!

De media mogen wel wat kritischer naar zichzelf zijn en, in plaats van te hypen bij het ene Air Europa, wat diepgaandere vragen gaan stellen bij dat andere ‘air Europa’. Ik doel daarmee op Menno Snel, de staatssecretaris die de gezondheid van de Europese luchtvaart wil gaan kapen door diverse belastingen te willen gaan halen bij die Europese luchtvaart. De staatssecretaris drukt daarmee bij ‘air Europa’ op zijn eigen manier de verkeerde (financiële) cijfertjes in, maar daar hoor ik weinig over in de pers.

Bijna niemand van de pers vraagt zich af wat Snels visie betekent voor de Europese luchtvaart. Ticketprijzen, zegt hij, zijn te laag omdat er geen BTW of belasting over brandstof geïnd wordt. Akkoord, maar als je daar alleen op Europees niveau iets aan gaat doen, dan zullen alle luchtvaartmaatschappijen buiten Europa je vriendelijk lachend bedanken. "Die gaan op hun vluchten naar Europa ook belasting betalen", opperde Snel, maar hij vergat te bedenken dat terwijl Europese maatschappijen dan op ál hun vluchten belasting gaan betalen, de niet-Europese dat op slechts een klein deel hoeft te doen!

Voorbeeld: op een directe vlucht van Amsterdam naar Shanghai zal op alle brandstof belasting betaald moeten worden. Op een vlucht van bijvoorbeeld Emirates slechts op de brandstof van Amsterdam naar Dubai en niet van Dubai naar Shanghai. Erger nog, een reis van New York via Amsterdam naar Dubai met KLM wordt voor beide trajecten belast, Emirates betaalt van New York naar Dubai helemaal niets, en kan dus alle belasting ontvluchten. Het gevolg zal zijn dat een deel van de passagiers uitwijkt naar de daarmee goedkopere niet-Europese luchtvaart.

Snel zal zijn daarmee vermagerende nieuwe belasting ook nog eens mogen gaan uitkeren aan (binnenkort) voormalig medewerkers van Europese luchtvaartmaatschappijen die hun 'eindbestemming' financieel voortijdig gaan bereiken. Mondiaal aanpakken dus is het motto, in plaats van alleen Europees. En pers; stel dáár vragen over en publiceer dát. Anders blijft Snel de verkeerde cijfertjes beroeren en geeft daarmee het signaal aan de overige wereldluchtvaartmaatschappijen dat ‘air Europa’ te kapen is.

Paul Melkert
[email protected]

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Copyright Reismedia BV 2019