Prof. Dr. Hugo Roos: De AEA op dood spoor?

12 mei 2015

Het rommelt al enige tijd rondom de Association of European Airlines. Er zijn belangrijke uittreders uit deze organisatie en het lijkt erop dat het aantal uittreders zal toenemen dit jaar. Wat is er aan de hand? Is er iets structureel verkeerds aan deze organisatie? Dat lijkt erop.

Naast het feit dat de verdenking van een 'kartel' alle koepelorganisaties verdacht heeft gemaakt, komt er nu nog bij dat een koepel van 'Flagcarriers' een ander belang heeft dan een koepel van low-cost carriers, die inmiddels ook bestaat. Maar daar ligt het huidige probleem met betrekking tot het bestaansrecht van de AEA niet.

Nu gaat het om de veranderingen in het Europese veld van 'flagcarriers' die in meerdere of mindere mate in handen komen van luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten, zoals Alitalia deels Etihad als eigenaar kent. Het lobbywerk van de AEA in Brussel tegen deze maatschappijen uit de Golfstaten vanwege het vermoeden van oneerlijke concurrentie zal niet langer met kracht klinken uit een koepelorganisatie waarvan leden zelf in meerdere of mindere mate in handen zijn van luchtvaartmaatschappijen uit die Golfstaten.

Is de AEA uiteindelijk 'overleefd'? Voor een actie met als doel om oneerlijke concurrentieverhoudingen te bevechten lijkt het niet sterk om daarvoor de AEA in stelling te brengen. Dat zou de Europese Commissie zelf moeten doen onder verwijzing naar regels die gelden onder het World Trade Organization regime. Inmiddels zijn sommige EU-landen zo blij met de monetaire injecties uit de Golfstaten dat ook daardoor het WTO platform niet meer voor de hand ligt.

De overgebleven Europese Flagcarriers moeten op grond van hun nationale wortels die nog steeds ten grondslag liggen aan de systematiek van de bilaterale verdragen zelf actie ondernemen bij hun overheden met betrekking tot de aan hen overgedragen verantwoordelijkheden. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, omdat Europese nationale overheden gedurig minder energie willen steken in het onderhouden van die systematiek.

De politieke wind waait uit een andere hoek: 'zoek het zelf maar uit en val ons niet lastig!' Maar een pressiegroep die geen sterke boodschap meer heeft moet zich bezinnen op een nieuwe toekomst en opheffen is ook een toekomst.

Prof. Dr. Hugo B. Roos
Emeritus hoogleraar
[email protected]


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen