Prof. Dr. Hugo Roos: Europese luchtvaartverhoudingen fundamenteel veranderd

27 oktober 2014

De discussie over de toekomstige verhoudingen tussen Air France en KLM zal vast en zeker de komende dagen worden gevoed onder invloed van de afkalvende positie van de traditionele luchtvaartmaatschappijen in de internationale luchtvaartmarkten. In de Europese markt wordt de positie in toenemende mate aangevallen door de prijsvechters. 'If you can't beat them, copy them' had een antwoord kunnen zijn.

De Franse piloten staken daar een stokje voor. De neiging tot neerwaartse kostenvariabiliteit is kennelijk bij Air France geringer dan bij KLM. Welk antwoord moeten wij daarop formuleren? Wat behelsde ook al weer het contract dat onder invloed van de Nederlandse overheid uiteindelijk tussen de maatschappijen tot stand is gekomen? Daarin stond onder meer dat Amsterdam een groot aantal rechtstreekse vluchten zou houden. Inmiddels is de werkingsduur van het contract verlopen. De geest ervan zal vast en zeker deze dagen nog rondwaren.

Een optie zou kunnen zijn dat de Nederlandse overheid zal worden gevraagd om financiële garanties te stellen voor het in stand houden van de in het eerdere contract genoemde rechtstreekse verbindingen. Dat is een uitermate wrange vraag aan de overheid, maar ligt desondanks voor de hand. Waarom wrang? De prijsvechters vechten zich op Schiphol een plaats naast KLM, de Schipholdirectie is daartoe geneigd, vallen KLM aan en brengen KLM in moeilijkheden. De overheid wordt daarop gevraagd uiteindelijk de economische schade te betalen. Het wordt tijd voor actie met het doel om de luchthavendirectie te bewegen om de ruimte voor prijsvechters een halt toe te roepen, Transavia niet naar Lelystad verplichten te verhuizen en de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor de luchthaven meer in overeenstemming te brengen met nationale belangen.

We moeten ons realiseren dat de Europese luchtvaartverhoudingen fundamenteel zijn veranderd. En ook in veel intercontinentale verbindingen geldt dat nieuwe uitdagingen worden aangetroffen. De Golfstaten expanderen in een tempo dat bijkans adembenemend is en dat de positie van de Europese overstappunten verder aan zal tasten.

Prof. Dr. Hugo B. Roos
Emeritus hoogleraar
[email protected]

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen