Trump Force One

Column KJ van Woerkom
28 juni 2025

Over het beleid van de regering-Trump kun je van mening verschillen. Maar dat hij rondvliegt met het mooiste en meest iconische regeringsvliegtuig, de Air Force One, daarover is nagenoeg iedereen het eens. Want wat wás het smullen voor de vliegtuigliefhebber afgelopen week tijdens de NAVO-top.

extra add 1ste alinea: 
1

Regeringsvliegtuigen komen in allerlei soorten en maten. In het Midden-Oosten en Azië geldt: hoe groter, hoe beter. In West-Europa gaat het vaak meer om aantallen: kleine toestellen voor bescheiden gezelschappen, widebody’s voor de belangrijkste VIP-passagiers. Zie bijvoorbeeld Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk.

Schiphol verwelkomt met enige regelmaat regeringstoestellen, en is bovendien thuisbasis voor ‘onze’ PH-GOV. Maar een hoeveelheid VIP-vliegers als afgelopen week, dat gebeurde voor het laatst tijdens de Nuclear Security Summit (NSS) van 2014.

Voorbereiding
Twee jaar aan voorbereiding ging vooraf aan de topontmoeting. “Ons team heeft een enorme prestatie neergezet”, vertelde Schiphol-baas Pieter van Oord me, toen we samen naar de Air Force One stonden te kijken die zojuist president Trump had afgeleverd.

Talloze manuren werden besteed aan de planning: het vliegverkeer moest worden afgeschaald, de Polderbaan werd omgetoverd tot parkeerplaats voor regeringsvliegtuigen en de beveiliging rond de luchthaven werd opgevoerd.

In de dagen voorafgaand aan de NAVO-top was het een komen en gaan van Amerikaanse luchtmachtkisten om personeel en materieel te brengen. Zo moesten de twee presidentiële limo’s (The Beast) en twee heli’s klaarstaan voor het vervoer van Trump en zijn gevolg. De helikopters werden overigens niet ingezet.

Divers gezelschap
Verspreid over de maandag en dinsdag arriveerden talloze VIP-vluchten. Sommige volksvertegenwoordigers hadden de luxe om per Airbus A330 of A350 naar Nederland te worden gevlogen (Groot-Brittannië, Duitsland, Canada, Frankrijk), de ‘mindere goden’ kwamen met kleinere types zoals Airbus A319’s of Boeing 737’s.

Vaak werden de ‘grote jongens’ gevolgd door Falcons, Gulfstreams en Challengers. In het oog springen waren verder de propellertoestellen vanuit Roemenië, Litouwen en Oekraïne.

Air Force One
Hoewel de weergoden ervoor zorgden dat veel spotters een groot aantal unieke toestellen voor hun lens kregen, daar keek iedereen vooral uit naar de Air Force One. Dat callsign wordt in principe gebruikt voor elk vliegtuig waarin de Amerikaanse president reist, maar bij de meeste mensen komt vooral de Boeing 747-200B (officieel: VC-25A) op het netvlies als die wordt genoemd. De Amerikaanse luchtmacht beschikt over twee van die toestellen, die er op het registratienummer na identiek uitzien. De toestellen zijn bijna 35 jaar oud en worden over een paar jaar vervangen door nieuwere Boeing 747-8’s.

De komst van de Air Force One was een tijdje onzeker, maar toen het Witte Huis maandag bevestigde dat Trump naar de NAVO-top zou komen, gingen de spotters op high alert.

Hoe laat de ‘AF1’ zou landen en waar precies, dat bleef lang geheim. Wie het móest weten wist het, maar zelfs de woordvoering op Schiphol mocht er niets op voorhand over zeggen.

Air Force One

Foto (c) Reismedia

Streng beveiligd
De aankomst van Trump ging gepaard met veel beveiliging. Gepantserde voertuigen, scherpschutters, heli’s en veel Secret Service-personeel: het leek wel House of Cards. Tegen 19.30 verscheen de Air Force One boven de Noordzee, om vervolgens de (gesloten) Buitenveldertbaan te naderen en met een bocht bij de Kaagbaan uit te komen. Geen standaardprocedure, maar rondom de komst van dergelijk hoog bezoek gelden er andere regels.

In het zonnetje stapte Trump uit en ging hij richting zijn limo, om bij Willem-Alexander en Máxima aan te schuiven. Wel was hij ruim drie kwartier te laat, waardoor de koninklijke magnetron vermoedelijk te hulp moest schieten.

Voor wie de aankomst(en) had gemist bood woensdag een herkansing: in de avond ging het gros van de wereldleiders weer huiswaarts, eveneens in het zonnetje. Dat zorgde eveneens voor veel aandacht, ook van het personeel op de grond. Een extra lapje over de terminalramen om de platgedrukte neuzen weg te poetsen is denk ik geen overbodige luxe.

Schiphol kan in elk geval terugkijken op een intensieve maar succesvolle week. De spotters eveneens. Naast blijdschap klinkt binnen de community overigens ook grote waardering voor de autoriteiten, waaronder de marechaussee vanwege alle ruimte die er werd geboden om, met inachtneming van de geldende regels, vrijuit foto’s te schieten.
 

Extra advertentie tonen: 
1
Column Gordon Heuckeroth
14 jul 2025 - 11:11
Column KJ van Woerkom
28 jun 2025 - 08:58
Column Jan Cocheret
28 jun 2025 - 08:06
Column Daan Lenderink
28 jun 2025 - 08:03
Column Walter Schut
24 mei 2025 - 09:00
Column Jan Cocheret
23 mei 2025 - 10:38
Column Daan Lenderink
23 mei 2025 - 10:31
Column Gordon Heuckeroth
19 mei 2025 - 11:04
Marc Litjens
17 mei 2025 - 12:22
Marc Litjens
25 apr 2025 - 08:39
Column Jan Cocheret
18 apr 2025 - 13:44
Column Daan Lenderink
18 apr 2025 - 13:43
Kees Bikker
26 mrt 2025 - 11:37
Column Daan Lenderink
14 mrt 2025 - 16:13
Column Daan Lenderink
26 feb 2025 - 13:42
Column KJ van Woerkom
31 jan 2025 - 16:30
Column Daan Lenderink
22 jan 2025 - 12:22
Column Walter Schut
22 jan 2025 - 12:15
Column Benno Baksteen
18 jan 2025 - 18:07
Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen