JOHANNESBURG – De low-cost luchtvaartmaatschappij Mango, een dochter van South African Airways in handen van de Zuid-Afrikaanse overheid, stopt vooralsnog met de vluchtuitvoering vanwege betalingsproblemen.
Op 27 juli jongstleden schortte Mango de vluchten op met de belofte dat zulks tijdelijk zou zijn, even later op de dinsdag volgde het bericht dat de maatschappij voorlopig niet in het luchtruim te zien zal zijn.
Momenteel vormt een schuld aan Air Traffic & Navigation Services (ATNS) de horde om op te kunnen stijgen; de dienstdoende CEO van Mango, William Ndlovu, vraagt het publiek om ‘kalmte en geduld’ terwijl hij op zoek is naar geld.
De financiële problemen spelen al sedert 28 april jongstleden, het moment waarop Mango stopte met het betalen van landingsgelden. De Zuid-Afrikaanse overheid schoot toen nog te hulp. Sindsdien heeft het 700-koppige personeel vaker niet dan wel een salaris gegireerd gekregen.
Mango, opgericht in 2006, vloog van en naar Bloemfontein, Kaapstad, Durban, Johannesburg OR Tambo, Johannesburg Lanseria, Port Elizabeth en George, alsook het Tanzaniaanse eiland Zanzibar. De maatschappij leaset een vloot die bestaat uit zeven Boeing 737-800’s met 186 stoelen elk. De toestellen zijn in onderhoud bij SAA Technical.
Moedermaatschappij South African Airways stopte in april, door financiële nood gedwongen, met de vluchtuitvoering. Op 31 augustus wordt besloten of de binnenlandse vluchten van de voormalige 'Lugdiens' zullen worden hervat; internationale vluchten blijven opgeschort.
Alleen FlySafair, Cemair en Airlink voeren nog vluchten uit tussen bijvoorbeeld Johannesburg en Kaapstad - de drukste route van het Afrikaanse continent.