KOPENHAGEN - De Deense regering heeft zich ten doel gesteld binnenlandse vluchten tegen 2030 vrij te maken van fossiele brandstoffen. Dat meldt premier Mette Frederiksen in haar nieuwjaarstoespraak. Ze wil vliegen "groen maken", maar gaf toe dat de oplossingen om haar doel te bereiken nog niet voorhanden zijn. Zo schrijft de BBC.
Denemarken streeft naar een vermindering van de totale uitstoot met 70 procent tegen 2030, vergeleken met het niveau van 1990. "Reizen is leven en daarom vliegen we", aldus Frederiksen bij de aankondiging van haar plan. "Als andere landen in de wereld te traag zijn. Dan moet Denemarken het voortouw nemen en de lat nog hoger leggen", zei ze.
Airbus
Vliegtuigbouwer Airbus heeft recent plannen aangekondigd om waterstofvliegtuigen te ontwikkelen die tegen 2035 operationeel zouden kunnen zijn. “We willen koploper zijn in de belangrijkste omschakeling in de luchtvaart ooit”, zegt topman Guillaume Faury over het ambitieuze project. De Europese vliegtuigbouwer heeft drie verschillende types gepresenteerd, als onderdeel van het ZEROe-concept.
Foto (c) Airbus
Als de waterstof die als brandstof wordt gebruikt, wordt opgewekt met hernieuwbare energie, zou dit voor Denemarken een manier kunnen zijn om zijn doelstellingen te halen. Het is echter de vraag of de technologie tegen die tijd klaar is, en de kosten voldoende laag, om de 2030-doelstelling te halen.
Ook buurland Zweden heeft plannen aangekondigd om zijn binnenlandse vluchten tegen 2030 vrij te maken van fossiele brandstoffen. Het hoopt ook internationale vluchten groen te maken tegen 2045.
Frankrijk wil binnenlandse vluchten verbieden als dezelfde reis per trein in minder dan tweeënhalf uur kan worden afgelegd.
Ook in Nieuw Zeeland bestaan ambitieuze plannen. Air New Zealand en Airbus willen daar samen onderzoeken of het op termijn mogelijk is om binnen Nieuw-Zeeland op waterstof te vliegen. De luchtvaartmaatschappij wil in 2050 geen uitstoot meer produceren, en moet daarvoor op zoek naar innovatieve oplossingen.
KLM
Ook KLM-topman Pieter Elbers ziet elektrisch vliegen best voor zich, zo meldt hij in de decembereditie van Luchtvaartnieuws Magazine. De aankoop van elektrische lesvliegtuigen door de KLM Flight Academy is een eerste stap, volgens hem. De inzet van de relatief kleine en langzame elektrische vliegtuigen op een luchthavens als Schiphol is volgens Elbers echter ingewikkeld als wordt gekeken naar baangebruik en luchtverkeersleiding. “Het systeem op Schiphol is met het tangentiële banenstelsel een van de meest complexe ter wereld”, stelt hij in het interview.