DEN HAAG - In navolging van onder meer de BARIN, roept ook de vrachtsector de politiek op om de krimp van Schiphol controversieel te verklaren en daarmee een besluit over te laten aan een nieuw kabinet. De sector wil dat er geen ‘overhaaste beslissingen’ genomen worden.
Air Cargo Netherlands (ACN), Fenex, EvoFenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN), de belangenorganisaties die de vrachtvervoerders vertegenwoordigen, hebben woensdag brieven met die oproep naar de Tweede Kamer en de betrokken VVD-ministers verstuurd.
De Tweede Kamer beslist in de komende twee weken welke onderwerpen controversieel verklaard worden. De vrachtsector is er nog niet helemaal gerust op dat dit ook met de krimp van Schiphol gebeurt, en maakt zich zorgen vanwege de mogelijke gevolgen voor het vrachtvervoer.
“Is het demissionair kabinet nog van plan hier een beslissing over te nemen en daarmee over haar graf te regeren? Wat ons betreft zou dat niet moeten. Het gaat immers om een uiterst gevoelig onderwerp met zeer grote belangen en onomkeerbare gevolgen”, zo schrijven ze.
De vrachtsector wijst er onder meer op dat de experimenteerregeling (die krimp naar 460.000 vluchten mogelijk moet maken als tussenstap naar ‘440’) nog onder de rechter is doordat de luchtvaartsector in cassatie is gegaan. “Dat maakt het in onze ogen per definitie controversieel.”
Ook zou de krimp grote negatieve gevolgen hebben voor het vestigingsklimaat en tot verdringing van vrachtvluchten kunnen leiden. Volgens de vier belangenorganisaties leveren vrachtvluchten juist een grote bijdrage aan de Nederlandse welvaart.