Sinds april is de standaard handbagage-rolkoffer niet meer gratis bij Transavia en dat heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. De maatregel levert de Nederlandse maatschappij en haar Franse zusterbedrijf in totaal meer dan 100 miljoen euro per jaar op.
Dat meldt het Financieele Dagblad na gesprekken met Transavia-CEO Marcel de Nooijer en financieel topman Steven Zaat van moederconcern Air France-KLM. “Onze concurrenten deden het al langer. Ik zeg nu: we hadden de toeslag al veel eerder moeten invoeren”, aldus De Nooijer in gesprek met het FD.
Er zijn ook andere voordelen: "De doorstroming is beter, omdat er minder bagage wordt meegenomen in de cabine. Er is minder gedoe over handbagage in het vliegtuig en dat vindt de crew prettig. En het levert ons dus meer geld op dan we vooraf hadden gedacht", zegt de Transavia-topman.
De prijzen variëren. Voor het meenemen van een stuk cabinebagage rekent Transavia 20 tot 50 euro bij een retourvlucht. Een klein stuk handbagage, dat onder de stoel past, mag nog wel gratis mee.
Transavia kan de extra inkomsten goed gebruiken. “De luchtvaartsector wordt steeds meer belast”, vertelde De Nooijer bij de introductie van de toeslag. “Daardoor stijgen de bedrijfskosten. Als voorbeeld: voor het afkopen van emissierechten via het Emission Trade System (ETS) van de Europese Unie moest Transavia in 2023 nog 12 miljoen euro neertellen, maar in 2024 bedraagt de rekening 45 miljoen euro.” Na 2027 krijgen luchtvaartmaatschappijen helemaal geen ‘gratis’ rechten meer, waardoor de kosten nog verder stijgen.