
Schiphol moet de bouw van de nieuwe A-pier stilleggen. Dat eisen Mobilisation fort he Environment en SchipholWatch, die in hun oproep gesteund worden door Greenpeace. De pier moet in 2027 eindelijk opengaan, maar de klagers stellen dat die bedoeld is voor groei, wat in hun ogen niet zou mogen.
Luchtvaartmaatschappijen zitten al jaren te springen om meer gates met aviobruggen op Schiphol. Met name widebody-toestellen hebben extra ruimte nodig. Tijdens piekuren zijn er niet genoeg van die gates beschikbaar, waardoor reizigers vaak met een bus naar een verderop gelegen parkeerplek voor vliegtuigen moeten worden vervoerd.
De A-pier biedt ruimte aan acht vliegtuigen, waaronder drie uit de grootste categorie. De bouw van de terminal heeft een flinke vertraging opgelopen, en ook zijn de geraamde kosten gestegen.
Stoppen
De klaagclubs eisen nu dat de afbouw van de pier wordt stilgelegd. Ze hebben daarom een handhavingsverzoek ingediend tegen de Schiphol Group. Volgens de eisers is de bouw, die jaren geleden begon, een uitbreiding. En dat mag volgens de huidige milieuregels niet.
Volgens voorzitter Johan Vollenbroek van MOB, die al jaren een kruistocht voert tegen de luchtvaartsector, is het “onacceptabel dat Schiphol uitbreidt, terwijl Nederland kampt met een stikstofcrisis en natuurgebieden op omvallen staan.” Hij wil daarom dat de bouw per direct wordt stilgelegd en de A-pier niet opengaat, zolang Schiphol geen natuurvergunning heeft.










































































Ontvang een jaar lang 30% korting op het beste van Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws. Krijg onbeperkt toegang tot al het nieuws en de bijbehorende Apps. Ontvang tevens 12 maanden het Luchtvaartnieuws Magazine in de mail of op de mat.