DEN HAAG - De drie nieuwe helikopters, die de ANWB per 1 januari in gebruik neemt, zijn geschikt om 's nachts mee te vliegen. Het gaat om de tweemotorige Eurocopter EC 135. Daarom anticipeert de organisatie van de ANWB Medical Air Assistance op de mogelijkheid om ook 's nachts traumavluchten uit te voeren.
“Mocht de maatschappelijke discussie, over de inzet van traumaheli in de nachtelijke uren opleveren dat dit gewenst is, dan is de ANWB hier klaar voor”, meldde Guido van Woerkom, de hoofddirecteur van de ANWB, afgelopen zaterdag (18 december) tijdens de presentatie van de nieuwe helikopters op Rotterdam Airport.
In de nieuwe heli is naast de piloot ruimte voor een trauma-arts, een verpleegkundige en indien nodig één liggende patiënt. Er is nog ruimte voor één extra passagier. Verder is het mogelijk deze patiënt op een brancard vanaf de zijkant op comfortabele wijze in en uit te laden. Anders dan voorheen kan het inladen van een patiënt met draaiende motor gebeuren. Hierdoor gaat minder tijd verloren.
Volgens de ANWB heeft de nieuwe heli als een belangrijk extra voordeel een beschermde staartrotor. Daarmee wordt de veiligheid van omstanders en hulpverleners gewaarborgd. Daarnaast is de helikopter veel stiller dan het oudere type en geeft dus minder geluidsoverlast voor de omgeving. De heli-spots zijn gewoonlijk direct op of naast ziekenhuizen gesitueerd, meestal in bebouwde gebieden. Dit heeft in verleden geleid tot klachten van omwonenden.
Bekijk ook de .
“Mocht de maatschappelijke discussie, over de inzet van traumaheli in de nachtelijke uren opleveren dat dit gewenst is, dan is de ANWB hier klaar voor”, meldde Guido van Woerkom, de hoofddirecteur van de ANWB, afgelopen zaterdag (18 december) tijdens de presentatie van de nieuwe helikopters op Rotterdam Airport.
In de nieuwe heli is naast de piloot ruimte voor een trauma-arts, een verpleegkundige en indien nodig één liggende patiënt. Er is nog ruimte voor één extra passagier. Verder is het mogelijk deze patiënt op een brancard vanaf de zijkant op comfortabele wijze in en uit te laden. Anders dan voorheen kan het inladen van een patiënt met draaiende motor gebeuren. Hierdoor gaat minder tijd verloren.
Volgens de ANWB heeft de nieuwe heli als een belangrijk extra voordeel een beschermde staartrotor. Daarmee wordt de veiligheid van omstanders en hulpverleners gewaarborgd. Daarnaast is de helikopter veel stiller dan het oudere type en geeft dus minder geluidsoverlast voor de omgeving. De heli-spots zijn gewoonlijk direct op of naast ziekenhuizen gesitueerd, meestal in bebouwde gebieden. Dit heeft in verleden geleid tot klachten van omwonenden.
Bekijk ook de .