AMSTERDAM – Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) wil dat consumenten beschermd worden tegen failliete luchtvaartmaatschappijen. Volgens de ANVR zijn in het verleden veel passagiers de dupe geworden van het ter ziele gaan van ondermeer Dutch Caribbean Airlines, Air Holland, Sabena en Swissair. De ANVR wil dat vooral voor passagiers die losse tickets hebben gekocht wettelijke maatregelen worden getroffen zodat zij hun geld terug kunnen krijgen.
Consumenten die een pakketreis (reis en verblijf) boeken zijn door de ‘Wet op de Reisovereenkomst’ beschermd tegen faillissement van een reisorganisatie of reisbureau. Op grond van de Europese richtlijn is hiervoor destijds de Stichting Garantiefonds Reisgelden opgericht. Een dergelijke zekerheidsgarantie ontbreekt echter als klanten alleen een los ticket hebben geboekt. Bij het faillissement van een airline zal de reisorganisatie voor de consument die een pakketreis heeft geboekt een andere vlucht regelen of, indien dit niet mogelijk is, de reis kosteloos annuleren.
Reisorganisaties bieden de klant op grond van de wet garantie, terwijl airlines deze zekerheid niet hoeven te geven. De opvatting van het ANVR is dat hier sprake is van discriminatie.
Voor de aanpak van dit probleem ontwikkelden de organisatie van Europese reisagenten en IATA al eerder een zogenoemd mondiaal Passengers Protection Plan. Dit Plan werd echter twee jaar geleden door de airlines afgewezen. Ook in Groot-Brittannië wordt overwogen een systeem in te voeren ter bescherming van de consument tegen faillissementen van airlines. Het gaat hierbij niet alleen om het vergoeden van schade, maar ook om het daadwerkelijk terughalen van klanten van de bestemming bij faillissement van de luchtvaartmaatschappij.
Door het tot op heden ontbreken van een goede regeling bij de luchtvaartmaatschappijen bieden veel Nederlandse reisbureaus inmiddels een ticketverzekering aan als de klant bij hen een los vliegticket koopt.
Consumenten die een pakketreis (reis en verblijf) boeken zijn door de ‘Wet op de Reisovereenkomst’ beschermd tegen faillissement van een reisorganisatie of reisbureau. Op grond van de Europese richtlijn is hiervoor destijds de Stichting Garantiefonds Reisgelden opgericht. Een dergelijke zekerheidsgarantie ontbreekt echter als klanten alleen een los ticket hebben geboekt. Bij het faillissement van een airline zal de reisorganisatie voor de consument die een pakketreis heeft geboekt een andere vlucht regelen of, indien dit niet mogelijk is, de reis kosteloos annuleren.
Reisorganisaties bieden de klant op grond van de wet garantie, terwijl airlines deze zekerheid niet hoeven te geven. De opvatting van het ANVR is dat hier sprake is van discriminatie.
Voor de aanpak van dit probleem ontwikkelden de organisatie van Europese reisagenten en IATA al eerder een zogenoemd mondiaal Passengers Protection Plan. Dit Plan werd echter twee jaar geleden door de airlines afgewezen. Ook in Groot-Brittannië wordt overwogen een systeem in te voeren ter bescherming van de consument tegen faillissementen van airlines. Het gaat hierbij niet alleen om het vergoeden van schade, maar ook om het daadwerkelijk terughalen van klanten van de bestemming bij faillissement van de luchtvaartmaatschappij.
Door het tot op heden ontbreken van een goede regeling bij de luchtvaartmaatschappijen bieden veel Nederlandse reisbureaus inmiddels een ticketverzekering aan als de klant bij hen een los vliegticket koopt.