ROISSY - Air France-KLM verwacht miljoenen te besparen door de toepassing van een nieuwe internationale verkoopstrategie, zo maakte de luchtvaartonderneming maandag (11 april) in Parijs bekend. De verwachte synergievoordelen zijn niet gering en lopen op tot wel 92 miljoen euro in een periode van vier jaar. Met de nieuwe strategie hoopt de onderneming de wereldwijde aanwezigheid te vergroten.
De internationale verkoop zorgt momenteel voor 58 procent van de omzet uit passagiersactiviteiten van Air France-KLM. “In dit opzicht is de implementatie van een gecoördineerde verkoopstrategie op internationale routes een van de grootste uitdagingen voor de groep”, zei Patrick Alexandre, Executive Vice President of International Commercial Affairs and Operations bij Air France.
De nieuwe verkoopstrategie is gebaseerd verschillende grondbeginselen, waarmee tegemoet wordt gekomen aan de wensen van de klant: een groter routenetwerk, gecombineerde tarieven, het gezamenlijk loyaliteitsprogramma (Flying Blue) en het lidmaatschap van SkyTeam. Als kostenbesparende maatregelen worden in de praktijk door Air France en KLM op buitenstations onder andere gezamenlijk (ticket-) kantoren gehuurd en onderhandelingen over afhandelingsdiensten gevoerd.
Het afgelopen jaar (april 2004-maart 2005) leverde de samenwerking op verkoopgebied al een synergievoordeel van 8,3 miljoen euro op; dit jaar groeit dat bedrag naar 29 miljoen euro. AF-KLM topman Jean-Cyril Spinetta zei eind maart in de Franse krant La Tribune te verwachten de komende vier jaar in totaal 580 euro aan synergievoordelen te realiseren.
De internationale verkoop zorgt momenteel voor 58 procent van de omzet uit passagiersactiviteiten van Air France-KLM. “In dit opzicht is de implementatie van een gecoördineerde verkoopstrategie op internationale routes een van de grootste uitdagingen voor de groep”, zei Patrick Alexandre, Executive Vice President of International Commercial Affairs and Operations bij Air France.
De nieuwe verkoopstrategie is gebaseerd verschillende grondbeginselen, waarmee tegemoet wordt gekomen aan de wensen van de klant: een groter routenetwerk, gecombineerde tarieven, het gezamenlijk loyaliteitsprogramma (Flying Blue) en het lidmaatschap van SkyTeam. Als kostenbesparende maatregelen worden in de praktijk door Air France en KLM op buitenstations onder andere gezamenlijk (ticket-) kantoren gehuurd en onderhandelingen over afhandelingsdiensten gevoerd.
Het afgelopen jaar (april 2004-maart 2005) leverde de samenwerking op verkoopgebied al een synergievoordeel van 8,3 miljoen euro op; dit jaar groeit dat bedrag naar 29 miljoen euro. AF-KLM topman Jean-Cyril Spinetta zei eind maart in de Franse krant La Tribune te verwachten de komende vier jaar in totaal 580 euro aan synergievoordelen te realiseren.