DRIEBERGEN - Na heftige kritiek van potentiële klanten op het oorspronkelijke ontwerp van de A350 presenteerde Airbus tijdens de Farnborough Airshow 2006 een volledig nieuw design voor dit vliegtuig. Begin december gaf moederbedrijf EADS groen licht voor de ontwikkeling van deze A350 XWB (Xtra Wide Body). Het gebruik van geavanceerde materialen speelt een belangrijke rol in het nieuwe ontwerp.
Vergeleken met eerdere ontwerpen zal de A350 WXB voor zestig procent uit kunststof bestaan (waarvan 52 procent composietmaterialen), terwijl ook de vleugels volledig uit koolstofvezel worden vervaardigd.
De romp zal uit aluminium geraamtes bestaan waarop zowel rompdelen van koolstofvezel als huidplaten in een aluminium/titanium legering worden aangebracht. De ‘hybrid fuselage’ van de A350-900 krijgt drie separate rompsecties van respectievelijk dertien, achttien en zestien meter die aan elkaar worden gemonteerd. Ook de staart zal uit koolstofvezel worden opgetrokken, wat ook geldt voor de uit één deel bestaande rompsectie met het horizontale stabilo.
Het meest in het oog springend zijn de vleugels. De A350 XWB krijgt een spanwijdte van 64 meter (drie meter meer dan de Airbus A340 maar zeventig centimeter minder dan een Boeing 777-300ER). De vleugels (inclusief liggers, ribben en vleugelplaten) zullen volledig uit koolstofvezel worden gemaakt met een ‘swept’ van 35 graden.
Als alles volgens plan verloopt zal de A350-900 XWB midden 2013 in dienst kunnen treden. De -900 krijgt 314 zitplaatsen. Met een brandstofvoorraad van 150.000 liter moet het toestel bij Mach .85 ruim 15.500 kilometer non-stop gaan overbruggen. Rolls-Royce zal motoren leveren voor alle versies en een nieuwe motor ontwikkelen, de ‘Trent XWB’.
De helft van de werkzaamheden aan de rompdelen van A350 XWB zal door Airbus bij derden worden ondergebracht. Airbus hoopt daarmee de ontwikkelingskosten voor de A350-900, -800 en 1000 (in totaal tien miljard euro) met 1,8 miljard euro terug te kunnen dringen.
Van onze verslaggever
Vergeleken met eerdere ontwerpen zal de A350 WXB voor zestig procent uit kunststof bestaan (waarvan 52 procent composietmaterialen), terwijl ook de vleugels volledig uit koolstofvezel worden vervaardigd.
De romp zal uit aluminium geraamtes bestaan waarop zowel rompdelen van koolstofvezel als huidplaten in een aluminium/titanium legering worden aangebracht. De ‘hybrid fuselage’ van de A350-900 krijgt drie separate rompsecties van respectievelijk dertien, achttien en zestien meter die aan elkaar worden gemonteerd. Ook de staart zal uit koolstofvezel worden opgetrokken, wat ook geldt voor de uit één deel bestaande rompsectie met het horizontale stabilo.
Het meest in het oog springend zijn de vleugels. De A350 XWB krijgt een spanwijdte van 64 meter (drie meter meer dan de Airbus A340 maar zeventig centimeter minder dan een Boeing 777-300ER). De vleugels (inclusief liggers, ribben en vleugelplaten) zullen volledig uit koolstofvezel worden gemaakt met een ‘swept’ van 35 graden.
Als alles volgens plan verloopt zal de A350-900 XWB midden 2013 in dienst kunnen treden. De -900 krijgt 314 zitplaatsen. Met een brandstofvoorraad van 150.000 liter moet het toestel bij Mach .85 ruim 15.500 kilometer non-stop gaan overbruggen. Rolls-Royce zal motoren leveren voor alle versies en een nieuwe motor ontwikkelen, de ‘Trent XWB’.
De helft van de werkzaamheden aan de rompdelen van A350 XWB zal door Airbus bij derden worden ondergebracht. Airbus hoopt daarmee de ontwikkelingskosten voor de A350-900, -800 en 1000 (in totaal tien miljard euro) met 1,8 miljard euro terug te kunnen dringen.
Van onze verslaggever