DELFT - “De innovatie in de lucht- en ruimtevaart is de laatste decennia vertraagd. Innovatie moet weer gebaseerd zijn op optimisme en durf.” Dat stelt prof. Jacco Hoekstra, decaan van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft, aanstaande woensdag (30 januari) in zijn intreerede. Daarin geeft hij vijf ambitieuze doelen aan voor de tweede eeuw van de lucht- en ruimtevaart.
Volgens Hoekstra, sinds augustus decaan van de Delftse faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, treedt vertraging op in de innovatie en in het bijzonder op zijn eigen terrein. Hij constateert dat er in de lucht- en ruimtevaart steeds kleinere technologische stappen worden genomen, die bovendien steeds langere ontwikkelingstijden vergen. Zo is aan de basisvorm van het vliegtuig de laatste vijftig jaar niets wezenlijks veranderd.
Hoekstra wijt dit onder meer aan een gebrek aan lef en ‘out-of-the-box’ denken. Te grote voorzichtigheid leidt tot het te lang blijven analyseren in plaats van testen. “Testresultaten verzamelen is vaak waardevoller dan meningen verzamelen in een commissie.” Daarbij roept hij op tot meer durf bij het bedrijfsleven en de overheden. Ook universiteiten kunnen volgens hem een grotere rol spelen bij het zetten van grotere stappen in de innovatie.
Eeuwdoelen
Hoekstra pleit daarom voor een innovatieagenda die is gebaseerd op optimisme en durf in plaats van op voorzichtigheid en angst. Deze eeuw moeten wat hem betreft vijf ambitieuze doelen worden bereikt:
1. Een compleet nieuw en milieuvriendelijk vliegtuigconcept.
2. Een gezondere en comfortabelere manier van reizen door de lucht
3. De ontwikkeling van persoonlijk luchttransport (zoals vliegende taxi's en auto's)
4. Een intensivering van de zoektocht naar buitenaards leven
5. Een begin maken met het koloniseren van de ruimte
Hoekstra erkent dat veel mensen denken dat deze doelen deze eeuw wellicht niet allemaal zullen worden gerealiseerd. Maar volgens hem zal de weg er naar toe veel nuttige resultaten opleveren en zal ook blijken dat er veel meer mogelijk is dan nu wordt gedacht. “De technologische verworvenheden van de twintigste eeuw leken rond 1900 ook onbereikbare dromen.”
Volgens Hoekstra, sinds augustus decaan van de Delftse faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, treedt vertraging op in de innovatie en in het bijzonder op zijn eigen terrein. Hij constateert dat er in de lucht- en ruimtevaart steeds kleinere technologische stappen worden genomen, die bovendien steeds langere ontwikkelingstijden vergen. Zo is aan de basisvorm van het vliegtuig de laatste vijftig jaar niets wezenlijks veranderd.
Hoekstra wijt dit onder meer aan een gebrek aan lef en ‘out-of-the-box’ denken. Te grote voorzichtigheid leidt tot het te lang blijven analyseren in plaats van testen. “Testresultaten verzamelen is vaak waardevoller dan meningen verzamelen in een commissie.” Daarbij roept hij op tot meer durf bij het bedrijfsleven en de overheden. Ook universiteiten kunnen volgens hem een grotere rol spelen bij het zetten van grotere stappen in de innovatie.
Eeuwdoelen
Hoekstra pleit daarom voor een innovatieagenda die is gebaseerd op optimisme en durf in plaats van op voorzichtigheid en angst. Deze eeuw moeten wat hem betreft vijf ambitieuze doelen worden bereikt:
1. Een compleet nieuw en milieuvriendelijk vliegtuigconcept.
2. Een gezondere en comfortabelere manier van reizen door de lucht
3. De ontwikkeling van persoonlijk luchttransport (zoals vliegende taxi's en auto's)
4. Een intensivering van de zoektocht naar buitenaards leven
5. Een begin maken met het koloniseren van de ruimte
Hoekstra erkent dat veel mensen denken dat deze doelen deze eeuw wellicht niet allemaal zullen worden gerealiseerd. Maar volgens hem zal de weg er naar toe veel nuttige resultaten opleveren en zal ook blijken dat er veel meer mogelijk is dan nu wordt gedacht. “De technologische verworvenheden van de twintigste eeuw leken rond 1900 ook onbereikbare dromen.”