WIENER-NEUSTAD - De Oostenrijkse vliegtuigbouwer Diamond Aircraft heeft twee vliegtuigen beschikbaar gesteld voor het meten van asconcentraties boven Zwitserland en Oostenrijk. De metingen worden uitgevoerd met een eenmotorige Diamond HK36 MPP (Multi Purpose Platform) en een tweemotorige DA42 MPP.
Het Zwitserse bedrijf MetAir vliegt dagelijks met de HK36 MPP boven Zwitserland. Het controleren van de luchtkwaliteit gebeurt op verschillende hoogtes. Tijdens de eerste metingen werd ontdekt dat de aswolk Zwitserland binnendreef op een hoogte van vijfduizend meter en daar zichtbelemmerend werkte. Al snel daalde de wolk naar tweeduizend meter hoogte waarbij de concentratie as aanmerkelijk afnam en het zicht verbeterde.
In Oostenrijk werden met de DA42 MPP in opdracht van verschillende luchthavens metingen verricht op vlieghoogtes variërend van vijfhonderd tot zesduizend meter. Daarbij moest zowel de dichtheid als de richting van de aswolk worden bepaald.
Tijdens de metingen werd duidelijk dat de asconcentraties boven Wenen honderdvijftig keer hoger waren dan boven de hooggelegen Semmeringpas, die in de omgeving van de Oostenrijkse hoofdstad ligt.
Diamond maakte voor de vluchten in Oostenrijk gebruik van het door MLU ontwikkelde Airpointer-systeem.
Bekijk de foto’s op .
Van onze redactie
Het Zwitserse bedrijf MetAir vliegt dagelijks met de HK36 MPP boven Zwitserland. Het controleren van de luchtkwaliteit gebeurt op verschillende hoogtes. Tijdens de eerste metingen werd ontdekt dat de aswolk Zwitserland binnendreef op een hoogte van vijfduizend meter en daar zichtbelemmerend werkte. Al snel daalde de wolk naar tweeduizend meter hoogte waarbij de concentratie as aanmerkelijk afnam en het zicht verbeterde.
In Oostenrijk werden met de DA42 MPP in opdracht van verschillende luchthavens metingen verricht op vlieghoogtes variërend van vijfhonderd tot zesduizend meter. Daarbij moest zowel de dichtheid als de richting van de aswolk worden bepaald.
Tijdens de metingen werd duidelijk dat de asconcentraties boven Wenen honderdvijftig keer hoger waren dan boven de hooggelegen Semmeringpas, die in de omgeving van de Oostenrijkse hoofdstad ligt.
Diamond maakte voor de vluchten in Oostenrijk gebruik van het door MLU ontwikkelde Airpointer-systeem.
Bekijk de foto’s op .
Van onze redactie