BRUSSEL - Het Europees Parlement heeft woensdag ingestemd met de invoering van nieuwe werk- en rusttijden voor vliegend personeel (EU-FTL). Een voorstel om de plannen van de Europese Commissie over de nieuwe vliegtijden af te wijzen, redde het woensdag in het EP in Straatsburg niet. De transportcommissie van het EU-parlement zag niets in de plannen, maar is nu teruggefloten door de collega's.
Europese organisaties van piloten en cabinepersoneel zijn fel tegen de geharmoniseerde Europese regelgeving omdat vinden dat de veiligheid erdoor in het geding komt. Die lobbyden de afgelopen weken en dagen intensief om de Europarlementariërs op andere gedachten te brengen. Organisaties van luchtvaartmaatschappijen zijn voorstanders van EU-FTL.
Door de regelgeving zijn ‘duties’ van standby plus vliegtijd van maximaal 22 uur mogelijk; nu is dat nog maximaal 17 uur. Door oververmoeid personeel zou de kans op ongelukken toenemen. In de regelgeving is op bepaalde gebieden ook sprake van aanscherping. Zo is in EU-FTL opgenomen dat Europese piloten tijdens nachtvluchten niet langer dan elf uur mogen vliegen. Bovendien mogen ze niet meer dan duizend uur in 1 jaar tijd vliegen.
'Verbetering'
Europarlementariërs Dennis de Jong (SP), Peter van Dalen (ChristenUnie) en Marije Cornelissen (GroenLinks) snappen niets van het besluit van het EP. Ze wijzen er op dat piloten en cabinepersoneel nu al vaak oververmoeid zijn. Hun CDA-collega Corien Wortmann-Kool stelt dat vliegen in Europa juist veiliger wordt. "Bijna voor alle EU-landen betekent dit voorstel een aanzienlijke verbetering.''
In juli stemden internationale vertegenwoordigers in een comité van de Europese luchtvaartautoriteit EASA al vóór een wijziging van de werk- en rusttijdenregeling van vliegend personeel. Een van de weinige landen die tegen stemde was overigens Nederland.
In Nederland reageren de vakbonden VNV (piloten) en VNC (cabinepersoneel) teleurgesteld op de goedkeuring van EU-FTL. De Association of European Airlines (AEA), de brancheorganisatie van een aantal grote luchtvaartmaatschappijen, is verheugd over het besluit van het Europees Parlement:
Nieuwe FTL een feit. Europarlement wijst bezwaren van de hand. Onveilige luchtvaart wetgeving een feit!
— VNV.nl (@VNVPresident) October 9, 2013
Europees Parlement#heeft zeer teleurstellend de motie van cabine- en cockpit weggestemd. Hiermee is EASA FTL een feit
— VNC (@myvnc) October 9, 2013
AEA commends the @Europarl_EN vote in favour of the harmonised rules on Flight and Duty Time Limitations #FTLvote http://t.co/zrGufV6HrE
— EuropeanAirlines (@EUAirlines) October 9, 2013
(c) Reismedia / ANP