AMSTELVEEN - KLM gaat al haar Europese vluchten bemannen met cabinepersoneel van KLM Cityhopper. Daardoor komt op termijn een groter deel van de werknemers onder de voor KLM gunstigere cao van die regionale dochter te vallen. De ingreep is volgens KLM nodig omdat met de vakbonden van het cabinepersoneel na een jaar onderhandelen geen akkoord kon worden gesloten over een nieuw loongebouw.
Dat zei hoofd personeel en organisatie Aart Slagt donderdag tegen het ANP. "Wij hebben eerder al samen met de bonden besloten dat we dan voor deze optie zouden gaan. Dat is ook in de cao vastgelegd.''
KLM wil een besparing op de loonkosten van 20 miljoen euro in 2019 realiseren, als onderdeel van een veel breder bezuinigingsprogramma. De bonden willen die besparing echter niet voor hun rekening nemen, aldus Slagt. "Dat betreuren wij. Maatregelen waartoe zij wel bereid waren, kregen niet voldoende draagvlak of stelden de besparing met 20 jaar uit’’, zei hij verder.
Door de ingreep zal de komende jaren het nodige veranderen voor de stewards en stewardessen van KLM. Ze worden vanaf medio volgend jaar steeds vaker op intercontinentale vluchten ingezet. Vanaf 2019 worden zij helemaal niet meer ingezet op Europese vluchten. "Voor het Cityhopper-personeel zal het werk gevarieerder worden’’, zei Slagt.
'Geen banenverlies'
Tot banenverlies leiden de maatregelen volgens Slagt niet, dankzij een bescheiden groei bij KLM en natuurlijk verloop. De luchtvaartmaatschappij heeft in totaal 9000 cabinemedewerkers in dienst, die zowel binnen als buiten Europa worden ingezet. Het Europese netwerk legt beslag op 700 voltijdbanen.
Slagt benadrukte dat ook de cao van Cityhopper "nette arbeidsvoorwaarden’’ kent. Wel biedt die overeenkomst volgens hem meer ruimte wat betreft de werk- en rusttijden. De klant zal volgens Slagt niets van de aanpassingen merken. "Cityhopper kent hetzelfde hoge serviceniveau als KLM’’, zei hij. De Europese vluchten blijven een KLM-product en worden uitgevoerd door KLM-piloten met KLM-vliegtuigen.
Vakbond VNC meldt zeer ongelukkig te zijn met de onstane situatie. Bovendien is volgens de bond onduidelijk hoe KLM de KLC-variant inhoud denkt te gaan en wat exact de gevolgen hiervan zijn. "Voor de VNC staat vast dat het hele korps er onder zal lijden omdat door boventalligheid in alle functies er veel onder de rang gevlogen zal worden. Hierdoor zal ook het verzoekensysteem niet goed meer werken. Daar bovenop zal zowel de doorstroom als promoties voor lange tijd stagneren."
(c) Reismedia / ANP