Arnold Burlage: Jiskefet op het Binnenhof…

Arnold Burlage
12 september 2014

Soms geloof je oren en ogen niet. Ministers en staatssecretarissen met het hoogste woord, die geen jota verstand hebben van de sectoren die ze in de regering vertegenwoordigen. Ze bestaan echt! Ik beperk me tot de luchtvaart. Staatssecretaris Wilma Mansveld, opgezadeld met lastige dossiers, zoals als spoor en luchtvaart, vaart vrijwel volledig blind op de - ontbrekende - kennis van haar ambtenaren.

Tijd om zich in ingewikkelde zaken te verdiepen is er nauwelijks. Dan zijn het treinproblemen, dan weer luchtvaartperikelen, het openen van een waterstoftankstation (-) of het doorknippen van lintjes die de immer goed verzorgde en picobello geklede dame bezighouden.

Zo blijft ook de aanleg van de omstreden polderluchthaven Lelystad een zaak van drammerige ambtenaren die op hun strepen staan, zonder in de luchtvaartwereld te zijn gepokt en gemazeld. Zonder voldoende kennis van zaken dus, zonder luisterend oor naar de luchtvaartsector.

De vraag dringt zich op of die ambtenaren van hoog tot laag wel eens worden getest op vakkennis en ook relationele vaardigheden. Ze verhuizen gemakkelijk van het ene naar het andere ministerie op jacht naar nog beter betaalde rangen en standen. Beseffen zij wel welke enorme belangen op het spel staan? Realiseert de staatssecretaris van luchtvaart zich bijvoorbeeld wel voldoende, dat zij volledig afhankelijk is van haar ondeskundige ambtelijke top, die bijna geniepig op de achtergrond schuifelt, zelden zichtbaar in het "veld".

En beseft de bewindsvrouw wel dat zij door haar adviseurs, die het ook niet blijken te weten, onbewust of zelfs bewust onwetend wordt gehouden van relevante feiten en omstandigheden van wat een belangrijke motor is van onze nationale economie?

Jiskefet op het Binnenhof, maar dan wel waarbij je het lachen vergaat.… Toch wordt de staatssecretaris, die de minste blaam treft, op die dilettanten afgerekend.

Het betreft in dit opzicht niet alleen het verslingeren van een paar honderd miljoen aan Lelystad Airport, wat niet nodig is op basis van nieuwe feiten en omstandigheden, anders dan een decennium eerder werd gedacht. En dat terwijl bijvoorbeeld Dubai vrolijk doorgaat en een krankzinnig grote, uit olie-inkomsten gefinancierde luchthaven neerlegt voor haar verwende troetelkind Emirates, dat veel teveel zakgeld krijgt, met als doel om al onze overstappende en werkgelegenheid scheppende passagiers weg te roven. Schiphol-topman Jos Nijhuis liet zelfs deze week blijken in het geheel niet over die concurrentie in te zitten…Wie maakt hem wakker?

Maar al genoeg de alarmbel geluid in die kwestie. Al blijft het een godschandaal, dat vrijwel de hele luchtvaartsector tegen is wat ambtenaren samen met de op prestige jagende Schiphol-top doordrukken. Wie stopt de waanzin?

Voorbeelden te over die de zorgen rechtvaardigen over hoe dit land is overgeleverd aan hooghartige klungelaars, ambtenarij en bureaucratie.

Neem hoe de historische luchtvaart het lastig wordt gemaakt door de inspectie (ILT) die vliegtuigen met een buitenlands Bewijs van Luchtwaardigheid niet meer tot het Nederlands luchtruim toelaat. Een beslissing met grote gevolgen voor de ware liefhebber van de luchtvaart. De ambtenaren zijn onverbiddelijk, zonder recht en reden worden luchtvaartshows gedupeerd.

Zo zijn de monumentale Britse toestellen als Spitfires en Hurricanes die de herinnering aan onze bevrijding levend houden uitgerekend in ons luchtruim niet meer welkom. Het bestuur van de Nationale Federatie Historische Luchtvaart (NFHL) wordt zonder aankondiging geconfronteerd met dit ridicule standpunt van de ILT. Dure tijdconsumerende juridische procedures zijn het resultaat. Europese verordeningen zijn heel duidelijk en binnen Europa is er geen draagvlak te vinden voor het opwerpen van dit soort grensbeperkende maatregelen. Jarenlang koesteren professionals de historische toestellen en houden deze luchtwaardig, zij ontfermen zich over ons historisch erfgoed. Dat doen zij uit liefde voor de luchtvaart, dat zo op de nieuwe generatie kan worden overgebracht.

Zou dat Haagse wereldje wel beseffen hoe groot de belangstelling is voor bijvoorbeeld die luchtvaartshows? Hebben ze in de gaten dat de economische waarde van historische luchtvaart in de UK ongeveer gelijk staat aan de van de waarde van luchtvaartbedrijf Virgin Atlantic en dat in Nederland met de juiste infrastructuur dit in verhouding ook mogelijk is? Zouden ze wel beseffen dat het hun kiezers zijn, de landgenoten die zij vertegenwoordigen?

Waarom vliegtuigen met een Europees afgegeven Nationaal Bewijs van Luchtwaardigheid uit het Nederlandse luchtruim worden geweerd? God mag het weten. Ondanks het feit dat we in de EU een luchtruim hebben weet ILT als enige land in Europa toch grenzen op te werpen voor andere luchtwaardige Europese vliegtuigen.

ILT wenst evenmin mee te werken om vliegtuigen Nederlands te registreren en verwijst vliegtuigen die in aanmerking komen voor een Europees Nationaal BvL naar het buitenland. Als het een type vliegtuig betreft dat niet al een Nederlandse registratie heeft, wordt dit in het Europees luchtruim alleen boven Nederland geweerd.

Hoe gek wil je het hebben? Een Nederlander met Europees brevet, woonachtig en belastingbetaler in Nederland, mag met een vliegtuig, gekocht in de EU, niet in Nederland vliegen. Een vliegtuig veilig bevonden in Frankrijk, wordt op voorhand al onveilig verklaard door Nederlandse autoriteiten.

Wie per KLM naar Frankrijk vliegt, kan daar dus, volgens onze alleswetende ambtenaren, vliegtuigen tegenkomen die door Nederland onveilig en gevaarlijk voor de luchtvaart zijn verklaard. Waarom luidt de directeur van de ILT niet de noodklok, straks zitten we met de brokken...

Zo mocht onlangs het Breitling-demonstatieteam, dat wereldwijd furore maakt, niet in Nederland acte de présence geven, en heeft de Yak-3 op lachwekkende wijze ons land moeten verlaten. De vleugels moesten er worden afgehaald om per trailer naar Stadlohn, net over de Duitse grens, te worden vervoerd en weer in elkaar te worden gezet en vandaar weer door heel Europa te gaan vliegen. Ook het jaarlijkse Europees Vintage Glider evenement, volgend jaar, staat op de helling. De vliegtuigen mogen niet vliegen in Nederland, wel in de rest van Europa.

Misschien toch een topjob voor Frans Timmermans, die immers de regeltjes en de ambtenarij moet gaan aanpakken. Hij kan de hele luchtvaartsector een onvergetelijke dienst bewijzen. Zet 'm op Frans!

Arnold Burlage


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen