MUMBAI - Na het faillissement werkt Jet Airways onder nieuwe eigenaren aan een comeback. Zakenlieden Murari Lal Jalan en Florian Fritsch, die het biedingsproces hebben gewonnen voor de overblijfselen van de Indiase luchtvaartmaatschappij, vertellen in een interview met Bloomberg dat ze in gesprek zijn met Boeing en Airbus over een grote vliegtuigorder.
In het eerste kwartaal van volgend jaar wil het nieuwe Jet Airways van start gaan. Maar van de ooit zo grote vloot is niet veel meer over: het bedrijf heeft nog elf toestellen, een mix van oude 737’s, 777’s en A330’s. Lal Jalan en Fritsch willen dat Jet over vijf jaar een vloot van honderd toestellen heeft. Daarom zijn ze nu in onderhandeling met Boeing en Airbus.
“Ons plan is om over vijf jaar een 100-plus luchtvaartmaatschappij te zijn, een 100-plus vliegtuigvloot te hebben. Dat is ons plan. Dus de bestelling moet dat ondersteunen”, zegt Lal Jalan, die ook de topman van het nieuwe Jet Airways is. Hij verwacht nog binnen een maand een besluit over de vlootvernieuwing. De belangrijkste kanshebbers zijn de Boeing 737 MAX en Airbus A320neo.
Het oude Jet Airways had ook een grote order voor de 737 MAX geplaatst, van maar liefst 225 toestellen, maar die is vervallen door het faillissement.
De gereïncarneerde luchtvaartmaatschappij richt zich de komende jaren voornamelijk op de Indiase binnenlandse markt. Hoewel daar een felle concurrentiestrijd plaatsvindt, en de marges laag zijn, is er ook nog een enorm groeipotentieel. Het Zuid-Aziatische land heeft bijna vier keer zoveel inwoners als de Verenigde Staten, maar slechts een tiende van de luchtvloot.
Ook na de reïncarnatie blijft Jet Airways een full-service maatschappij, het wordt dus geen prijsvechter. De meeste toestellen krijgen een Business Class aan boord.
Fritsch en Lal Jalan laten zich in het interview met Bloomberg niet uit over een eventuele terugkeer naar Schiphol. Dat was voor het faillissement de Europese hub van Jet Airways.