SCHIPHOL - De veiligheidsmaatregelen op de Europese luchthavens maken van alle passagiers verdachten. Het zou veel beter zijn om de groep potentiële terroristen te verkleinen en deze scherp te controleren. Dat zei Joop Krul, de verantwoordelijke voor de langetermijnontwikkeling van de luchthaven Schiphol, vrijdag (24 november) op persoonlijke titel.
Volgens hem passeren dagelijks 80.000 passagiers de strenge veiligheidscontroles op Schiphol. Daarvan heeft 99,999 procent geen kwaad in de zin, aldus Krul. Een aanpak specifiek gericht op verdachte groepen is volgens hem echter lastig omdat de Europese Unie dat zou beschouwen als discriminatie. Hij wilde niet zeggen welke groepen hij als verdacht ziet.
Krul uitte stevige kritiek op regelgevende instanties, die in zijn ogen alleen reageren op incidenten. Hij wees op de verscherpte veiligheidsmaatregelen voor de handbagage die zijn bedacht na de verijdelde aanslagen op een aantal vliegtuigen in Groot-Brittannië.
Reizigers mogen slechts in beperkte mate vloeistoffen in hun handbagage meenemen. “Als op een trein een bom in een rugzak wordt aangetroffen, verbiedt de Europese Unie ook niet alle rugzakken'', verklaarde Krul.
Bestuurders kijken nauwelijks naar de effectiviteit van de maatregelen. Slimmere manieren om de veiligheid te vergroten, komen zo niet aan bod, zei Krul. Daardoor worden de controles op luchthavens als Schiphol steeds ingewikkelder en duurder. Krul denkt dat er in de toekomst nog meer maatregelen worden ingevoerd.
De kosten van de vele veiligheidsmaatregelen zijn Schiphol al langer een doorn in het oog. De luchthaven vindt het oneerlijk dat in het buitenland de overheden vaak bijdragen aan de kosten, terwijl dat in Nederland niet gebeurt. De aangescherpte handbagageregels betekenen voor Schiphol bijvoorbeeld een flinke kostenpost. Daarover voert de luchthaven nog overleg met de overheid.
Krul benadrukte vrijdag wel dat Schiphol de veiligheidscontroles nauwgezet uitvoert. Daar houden de autoriteiten ook toezicht op.
(c) ANP
Volgens hem passeren dagelijks 80.000 passagiers de strenge veiligheidscontroles op Schiphol. Daarvan heeft 99,999 procent geen kwaad in de zin, aldus Krul. Een aanpak specifiek gericht op verdachte groepen is volgens hem echter lastig omdat de Europese Unie dat zou beschouwen als discriminatie. Hij wilde niet zeggen welke groepen hij als verdacht ziet.
Krul uitte stevige kritiek op regelgevende instanties, die in zijn ogen alleen reageren op incidenten. Hij wees op de verscherpte veiligheidsmaatregelen voor de handbagage die zijn bedacht na de verijdelde aanslagen op een aantal vliegtuigen in Groot-Brittannië.
Reizigers mogen slechts in beperkte mate vloeistoffen in hun handbagage meenemen. “Als op een trein een bom in een rugzak wordt aangetroffen, verbiedt de Europese Unie ook niet alle rugzakken'', verklaarde Krul.
Bestuurders kijken nauwelijks naar de effectiviteit van de maatregelen. Slimmere manieren om de veiligheid te vergroten, komen zo niet aan bod, zei Krul. Daardoor worden de controles op luchthavens als Schiphol steeds ingewikkelder en duurder. Krul denkt dat er in de toekomst nog meer maatregelen worden ingevoerd.
De kosten van de vele veiligheidsmaatregelen zijn Schiphol al langer een doorn in het oog. De luchthaven vindt het oneerlijk dat in het buitenland de overheden vaak bijdragen aan de kosten, terwijl dat in Nederland niet gebeurt. De aangescherpte handbagageregels betekenen voor Schiphol bijvoorbeeld een flinke kostenpost. Daarover voert de luchthaven nog overleg met de overheid.
Krul benadrukte vrijdag wel dat Schiphol de veiligheidscontroles nauwgezet uitvoert. Daar houden de autoriteiten ook toezicht op.
(c) ANP