DEN HAAG - De Zweedse vliegtuigfabrikant Saab doet een beroep op de Hollandse koopmansgeest in de strijd om de opvolger van het gevechtsvliegtuig F-16 te leveren. Over de hele levensduur van het toestel gerekend zou Nederland met de Zweedse Gripen volgens Saab zes miljard euro goedkoper uit zijn dan bij de Amerikaanse concurrent, de F-35 Lightning II van Lockheed Martin.
Het meest opvallende verschil met de F-35 (JSF) is het gewicht. De Gripen is slechts half zo zwaar. Dat betekent een veel lager brandstofverbruik. Het gevechtsvliegtuig kan daardoor over grotere afstanden ingezet worden, zo meldde Saab dinsdag (26 augustus) tijdens een presentatie in Den Haag.
Eerder trokken twee andere JSF-concurrenten, de Eurofighter en de Franse Rafale, zich uit de strijd terug. De Nederlandse regering zou in feite toch al gekozen hebben voor de JSF, meenden zij.
Saab kwam weer in beeld nadat de PvdA ging deelnemen aan de regering en eiste dat ook andere kandidaten dan de JSF overwogen zouden worden. Pas in juni kreeg Saab concreet het verzoek zich alsnog te mengen in de competitie. Op 23 juni ontvingen ze van Defensie een lijst met ruim 250 vragen om informatie te geven over het nieuwe toestel.
De inleverdatum van 25 augustus is niet helemaal gehaald. Van de vragen is 85 procent beantwoord. Invullen van de rest kost meer tijd, onder meer omdat de Amerikaanse overheid eerst toestemming voor het vrijgeven van bepaalde details moet geven. Dat duurt minimaal negentig dagen, aldus Saab-vicepresident en verkoopdirecteur Bob Kemp. Saab vroeg al om een maand extra, maar Defensie wilde geen uitstel.
Volgens Kemp kan de Nederlandse regering nu bewijzen dat de Gripen een eerlijke kans krijgt, door zijn onderneming alsnog meer tijd te gunnen om met een uitgewerkte offerte te komen.
(c) Reismedia / ANP
Het meest opvallende verschil met de F-35 (JSF) is het gewicht. De Gripen is slechts half zo zwaar. Dat betekent een veel lager brandstofverbruik. Het gevechtsvliegtuig kan daardoor over grotere afstanden ingezet worden, zo meldde Saab dinsdag (26 augustus) tijdens een presentatie in Den Haag.
Eerder trokken twee andere JSF-concurrenten, de Eurofighter en de Franse Rafale, zich uit de strijd terug. De Nederlandse regering zou in feite toch al gekozen hebben voor de JSF, meenden zij.
Saab kwam weer in beeld nadat de PvdA ging deelnemen aan de regering en eiste dat ook andere kandidaten dan de JSF overwogen zouden worden. Pas in juni kreeg Saab concreet het verzoek zich alsnog te mengen in de competitie. Op 23 juni ontvingen ze van Defensie een lijst met ruim 250 vragen om informatie te geven over het nieuwe toestel.
De inleverdatum van 25 augustus is niet helemaal gehaald. Van de vragen is 85 procent beantwoord. Invullen van de rest kost meer tijd, onder meer omdat de Amerikaanse overheid eerst toestemming voor het vrijgeven van bepaalde details moet geven. Dat duurt minimaal negentig dagen, aldus Saab-vicepresident en verkoopdirecteur Bob Kemp. Saab vroeg al om een maand extra, maar Defensie wilde geen uitstel.
Volgens Kemp kan de Nederlandse regering nu bewijzen dat de Gripen een eerlijke kans krijgt, door zijn onderneming alsnog meer tijd te gunnen om met een uitgewerkte offerte te komen.
(c) Reismedia / ANP