ALBUQUERQUE - De nieuwe Amerikaanse vrachtvliegtuigfabrikant Freight Feeder Aircraft Corporation heeft de eerste door Metalcraft Technologies gebouwde mallen ontvangen voor het nieuwe tweemotorige FF5000 vrachtvliegtuig. Eind januari besloot Freight Feeder zowel de FF4000 als FF5000 aan te passen. Door het vrachtruim iets breder te maken kunnen grotere containers mee.
De Freight Feeder Aircraft Corporation nam eind december 2007 bijna tweederde van de aandelen over van Utilicraft Aerospace Industries. Utilicraft op zijn beurt besloot in september 2007 de nieuwe FF-1080-300ER in productie te nemen na ondertekening van de eerste leveringscontracten. Kort daarna zou ook de kleinere Freighter Feeder 1080-200 volgen. Beide vliegtuigen moeten gaan fungeren als feeders voor grote vrachtvliegtuigen op internationale routes.
Twee weken geleden besloot Freight Feeder de namen te wijzigen in FF4000 en FF5000 en het formaat van de vrachtruimen aan te passen. Door deze iets breder te maken, kunnen nu grotere containers mee. De FF5000 gaat plaats bieden aan zes (AMA en AMJ) M-1 containers (3.18 bij 2.24 bij 2.24 meter), de FF4000 aan vier.
Technische gegevens
De FF5000 krijgt twee Pratt & Whitney Canada PW150A motoren met een maximale vermogensafgifte van 5.071 pk. Met een kruissnelheid tussen 463 en 504 kilometer per uur krijgt de FF5500 een bereik van 4.000 kilometer bij een lading van ruim zestien ton. De kleinere FF4000 krijgt eveneens Pratt & Whitney Canada PW127G motoren met een maximale vermogensafgifte van 2.930 pk. Dit toestel krijgt met een lading van bijna zeven ton een bereik van duizend kilometer.
Bekijk de foto's
Van onze verslaggever
De Freight Feeder Aircraft Corporation nam eind december 2007 bijna tweederde van de aandelen over van Utilicraft Aerospace Industries. Utilicraft op zijn beurt besloot in september 2007 de nieuwe FF-1080-300ER in productie te nemen na ondertekening van de eerste leveringscontracten. Kort daarna zou ook de kleinere Freighter Feeder 1080-200 volgen. Beide vliegtuigen moeten gaan fungeren als feeders voor grote vrachtvliegtuigen op internationale routes.
Twee weken geleden besloot Freight Feeder de namen te wijzigen in FF4000 en FF5000 en het formaat van de vrachtruimen aan te passen. Door deze iets breder te maken, kunnen nu grotere containers mee. De FF5000 gaat plaats bieden aan zes (AMA en AMJ) M-1 containers (3.18 bij 2.24 bij 2.24 meter), de FF4000 aan vier.
Technische gegevens
De FF5000 krijgt twee Pratt & Whitney Canada PW150A motoren met een maximale vermogensafgifte van 5.071 pk. Met een kruissnelheid tussen 463 en 504 kilometer per uur krijgt de FF5500 een bereik van 4.000 kilometer bij een lading van ruim zestien ton. De kleinere FF4000 krijgt eveneens Pratt & Whitney Canada PW127G motoren met een maximale vermogensafgifte van 2.930 pk. Dit toestel krijgt met een lading van bijna zeven ton een bereik van duizend kilometer.
Bekijk de foto's
Van onze verslaggever