SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappijen in Nederland, verenigd in brancheorganisatie BARIN, halen hard uit naar de Nederlandse overheid en Schiphol. Volgens voorzitter Huib Gorter van BARIN worden steeds meer luchtreizigers de grens over gejaagd omdat vliegen door de invoering van de vliegtax en hogere securitykosten steeds duurder wordt. De concurrentiepositie van Schiphol en haar klanten wordt hiermee gevaarlijk aangetast, stelt de BARIN.
De brancheorganisatie vindt dat de sterke financiële positie van de luchthaven tot uitdrukking moet komen in een sterke matiging van de luchthavengelden over 2008. Volgens BARIN moeten de luchtvaart, de passagiers en de omwonenden mee delen in een onlangs voorgestelde extra winstuitkering van Schiphol aan de aandeelhouders, in de vorm van een 'superdividend' van één miljard euro.
“Het wordt nu de hoogste tijd dat de Nederlandse regering haar publieke verantwoordelijkheid neemt door een aanzienlijk deel van de, inmiddels tot 227 miljoen euro gestegen jaarlijkse securitykosten op de luchthaven, voor haar rekening te nemen”, stelt Gorter in een verklaring.
“De enorme stijgingen in de laatste jaren zijn vooral bestemd voor onze algemene nationale veiligheid. Die één miljard euro die de overheid zichzelf als superdividend wil toe-eigenen, zou daar voor aangewend kunnen worden, in plaats van dat enorme extra dividend bedrag in de Staatskas te laten vloeien”, aldus de BARIN voorzitter.
Tegenspraak
Schiphol heeft vorige week aan de luchtvaartmaatschappijen laten weten de luchthavengelden te willen verhogen. Volgens de luchthaven is dat nodig in verband met de gestegen kosten voor onder meer veiligheid. Het voorstel wordt op 23 april in een consultatieronde met de in BARIN verenigde luchtvaartmaatschappijen besproken. De luchthaven kan dan flink wat tegenspraak verwachten.
“De securitykosten voor de Nederlandse luchtvaart stijgen voortdurend en zijn moeilijk controleerbaar. Bovendien worden in andere landen deze kosten in tegenstelling tot Nederland geheel of deels door de overheid gedragen”, zegt Gorter. Schiphol behoort volgens BARIN tot de duurste luchthavens in Europa. “De afgelopen jaren zijn de luchthavengelden relatief nergens sterker gestegen dan hier.”
Vorig jaar werd een economische regulering in de luchtvaartwet opgenomen. Dat leidde er toe dat de NMa de luchthaven dwong haar tarieven over 2007 met 8,7 procent (36,8 miljoen euro) te verlagen.
De brancheorganisatie vindt dat de sterke financiële positie van de luchthaven tot uitdrukking moet komen in een sterke matiging van de luchthavengelden over 2008. Volgens BARIN moeten de luchtvaart, de passagiers en de omwonenden mee delen in een onlangs voorgestelde extra winstuitkering van Schiphol aan de aandeelhouders, in de vorm van een 'superdividend' van één miljard euro.
“Het wordt nu de hoogste tijd dat de Nederlandse regering haar publieke verantwoordelijkheid neemt door een aanzienlijk deel van de, inmiddels tot 227 miljoen euro gestegen jaarlijkse securitykosten op de luchthaven, voor haar rekening te nemen”, stelt Gorter in een verklaring.
“De enorme stijgingen in de laatste jaren zijn vooral bestemd voor onze algemene nationale veiligheid. Die één miljard euro die de overheid zichzelf als superdividend wil toe-eigenen, zou daar voor aangewend kunnen worden, in plaats van dat enorme extra dividend bedrag in de Staatskas te laten vloeien”, aldus de BARIN voorzitter.
Tegenspraak
Schiphol heeft vorige week aan de luchtvaartmaatschappijen laten weten de luchthavengelden te willen verhogen. Volgens de luchthaven is dat nodig in verband met de gestegen kosten voor onder meer veiligheid. Het voorstel wordt op 23 april in een consultatieronde met de in BARIN verenigde luchtvaartmaatschappijen besproken. De luchthaven kan dan flink wat tegenspraak verwachten.
“De securitykosten voor de Nederlandse luchtvaart stijgen voortdurend en zijn moeilijk controleerbaar. Bovendien worden in andere landen deze kosten in tegenstelling tot Nederland geheel of deels door de overheid gedragen”, zegt Gorter. Schiphol behoort volgens BARIN tot de duurste luchthavens in Europa. “De afgelopen jaren zijn de luchthavengelden relatief nergens sterker gestegen dan hier.”
Vorig jaar werd een economische regulering in de luchtvaartwet opgenomen. Dat leidde er toe dat de NMa de luchthaven dwong haar tarieven over 2007 met 8,7 procent (36,8 miljoen euro) te verlagen.