Ryanair-topman wil vliegtuig met brede deuropening

31 juli 2012 - 15:29

DUBLIN - Hij is befaamd om zijn bijzondere uitspraken en opvallende ideeën om kosten te besparen.  Staanplaatsen in het vliegtuig. Een muntjestoilet aan boord. Maar Ryanair-topman Michael O'Leary laat ook geen kans onbenut om Airbus en Boeing tegen elkaar uit te spelen, of zelfs te flirten met vliegtuigbouwers uit China en Rusland. Zijn nieuwste idee: een vliegtuigdeur waar twee passagiers tegelijk doorheen kunnen.

“Bij Airbus en Boeing is het: one size fits all, maar met de Chinezen kun je praten over eigen ideeën”, zei financieel directeur Howard Millar van Ryanair maandag bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers. Millar bevestigde tegenover Britse media dat O’Leary in gesprek is met het Chinese vliegtuigconglomeraat COMAC. Dat bedrijf werkt aan de ontwikkeling van de C919, een Chinese tegenhanger van de Airbus A320 en Boeing 737.

Wat O’Leary graag wil? Een brede deur, waar twee passagiers tegelijk door kunnen in- of uitstappen. Want met een brede toegang zijn de vliegtuigen sneller gevuld en sneller leeg, zo redeneert O’Leary. En tijd is geld. Voor Ryanair zijn de zogenoemde omdraaitijden van vitaal belang. Hoe sneller een vliegtuig na een vlucht weer klaar is voor vertrek, hoe meer er op een dag gevlogen kan worden.

Ryanair beschikt over een vloot van ongeveer driehonderd Boeing 737-800’s. Voor topman O’Leary betekent die loyaliteit aan Boeing echter niet dat de Amerikaanse fabrikant moet denken dat vervolgorders ook richting de VS gaan. Ryanair zal kiezen voor de beste prijs, in combinatie met de invulling van specifieke wensen, zoals bijvoorbeeld een brede vliegtuigdeur. 

Voor Ryanair is het de laatste jaren echter veel lastiger geworden om bij Airbus en Boeing het maximale resultaat te behalen. Beide vliegtuigbouwers hebben hun orderportefeuille gevuld met duizenden toestellen, goed voor jaren werk. Om lange onderhandelingen over een budgetdeal met Ryanair zitten de verkopers van de twee marktleiders momenteel niet te springen. Zeker niet als daarvoor het ontwerp van hun bestsellers opnieuw op de tekentafel moet.

Van onze redactie

Ryanair houdt vast aan winstprognose boekjaar
Comac krijgt hulp IAG, maar ontwijkt 'domme' vragen (members)

Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen