FRANKFURT - Lufthansa-topman Christoph Franz verwacht geen grote verschuivingen meer in de eigendomsstructuur van de Europese luchtvaart. Franz zei dit donderdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers van de Lufthansa Group, waartoe ook Austrian Airlines, Swiss en - deels - Brussels Airlines behoren.
“De markt in Europa wordt bepaald door de drie netwerkcarriers: Air France-KLM, de Lufthansa Group en de International Airlines Group (British Airways en Iberia, red.) en door de twee prijsvechters Ryanair en easyJet. Ik zie daar voorlopig geen verandering in komen”, aldus Franz.
Hij wees suggesties van de hand dat Lufthansa belangstelling zou hebben in het overnemen van het Scandinavische SAS en/of LOT Polish Airlines. “Wij werken met beide samen in Star Alliance en dat gaat prima. We hebben genoeg dingen aan ons hoofd, meer overnames horen daar niet bij.
Franz wees er verder op dat door de consolidatie van het afgelopen decennium de groei van de capaciteit in de sector is gedaald. Dit jaar zal de laagste groei van het aantal stoelen te zien geven sinds 2001 - uitgezonderd het crisisjaar 2009, toen de capaciteit kromp.
Lufthansa zal één procent meer capaciteit inzetten in 2013. “We doen dit vrijwel uitsluitend door grotere productiviteit per toestel en een groter aantal stoelen per vlucht”, legde Franz uit "en niet door de inzet van meer vliegtuigen."
Meer stoelen per vlucht heeft plaats door twee ingrepen. Om te beginnen vervangt Lufthansa op enkele routes de Boeing 747-400 door de grotere Airbus A380 en de Boeing 747-8. Verder wordt de business class in rustige periodes verkleind, waardoor meer stoelen voor economy class geplaatst kunnen worden.
“Het omkatten van een vliegtuig gaat heel snel”, zegt Aage Dünhaupt, woordvoerder van de Lufthansa Group tegen Luchtvaartnieuws.nl. “Binnen vijf uur kunnen we business class stoelen eruit halen en vervangen door economy class stoelen. Of omgekeerd, al naar gelang hoe de vraag uit de markt ligt.”
Door Lolke van der Heide