Europese Airlines boos op Emiraten om douane deal met Amerikanen

17 april 2013 - 11:45

BRUSSEL - Een deal tussen de Amerikaanse Homeland Security en de Verenigde Arabische Emiraten leidt tot woede bij de Association of European Airlines (AEA). De deal tussen de Amerikanen en de autoriteiten van de Verenigde Arabische Emiraten is er op gericht om een Amerikaanse douanebasis te openen op Abu Dhabi International Airport. AEA-woordvoerder Geert Sciot meldt aan Luchtvaartnieuws.nl dat er meer luchthavens in de regio volgen.

De AEA is van mening dat de basis de lokale luchtvaartmaatschappij concurrentievoordelen biedt ten opzichte van de Europese maatschappijen. Het gaat volgens de AEA ten koste van de gelijke concurrentiemogelijkheden binnen de transatlantische markt, het steeds vaker genoemde 'level playing field'. Daarnaast betaalt Abu Dhabi bij de Amerikaanse autoriteiten voor deze service. Abu Dhabi is de thuisbasis van Etihad Airways.

AEA-woordvoerder Geert Sciot meldt aan Luchtvaartnieuws.nl dat de Europese organisatie hierin niet alleen staat. Ook de Amerikaanse pilotenassociatie ALPA, de Amerikaanse zuster van de AEA en de Amerikaanse associatie van luchthavens zijn boos over de deal die is gesloten tussen Homeland Security-topvrouw Janet Napolitano en de luchthaven van Abu Dhabi. In de Verenigde Staten is een blog gestart waarin de kwestie aan de kaak gesteld.

Lange wachtrijen
Tegen het concept van een zogenaamde 'preclearance' operatie in Abu Dhabi is meerdere malen door de Europese luchtvaartindustrie geprotesteerd. Passagiers, met bestemming de Verenigde Staten, die vetrekken van of een transfer maken op Abu Dhabi International Airport ondergaan de douanecontroles al in Abu Dhabi. Bij aankomst in de Verenigde Staten hoeven ze dan niet meer in lange rijen te staan om het land in te komen. Passagiers die reizen vanaf, of een transfer maken op, Europese luchthavens moeten wel de strenge en langdurende veiligheid- en immigratieprocedures doorlopen.

Volgens de AEA wordt er in de VS bezuinigd op ambtenaren op luchthavens die verantwoordelijk zijn voor het bemensen van de controles, de American Customs and Border Protection (CBP), waardoor de wachtrijen alleen maar langer worden en passagiers die in Europa inchecken worden benadeeld.

Sciot hierover: "De wachttijd op luchthavens zoals Boston, Washington Dulles, JFK en Chicago loopt al gauw op tot drie uur. Dit is een direct gevolg van de bezuinigingsmaatregelen van de Obama-regering. Passagiers die lang moeten wachten bij het binnenkomen van het land lopen zo een groot risico hun aansluitende vlucht binnen de VS te missen." Op dit moment vliegen er geen Amerikaanse maatschappijen tussen Abu Dhabi en de Verenigde Staten, vandaar ook dat Amerikaanse luchtvaart-stakeholders erg boos zijn en hun concurrentiepositie zien aangetast.

Volgens Sciot vrezen Europese luchtvaartmaatschappijen bovendien klandizie van de Afrikaanse markt te verliezen, omdat Afrikanen een overstap in het Midden-Oosten zullen verkiezen boven een transfer op een Europese luchthaven.

Door Rob Somsen

Air France-KLM wil beperkingen voor Golf-carriers

Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen