Politiek gezien zou het misschien nog niet eens zo slecht uitkomen als de idealen van de minister van Infrastructuur en Waterstaat in het regeerakkoord uitgeruild blijken met idealen van coalitiepartner NSC, bijvoorbeeld die van Sociale Zaken, om aldus de slots te beperken tot slechts 478.000. Vanuit een politiek perspectief kan het immers handig zijn hier later op terug te kunnen komen als blijkt dat een bakzeil wederom onvermijdelijk is. Al is het alleen maar om te kunnen zeggen dat er alles aan gedaan is en de schade aan de fractie wordt beperkt.
Eenieder die zich enigszins verdiept in de ‘balanced approach’-procedure ziet dat vooral zorgvuldigheid en communicatie met stakeholders uitermate zwaar wegen.
Luchtvaartmaatschappijen hebben het kabinet gewaarschuwd dat gerekend wordt met verkeerde cijfers. Deze week is de foutieve berekeningsmethode bevestigd door de IATA. BARIN bevestigt dat ook de communicatie in dit dossier altijd erg eenzijdig is geweest.
De Europese Commissie was tijdens het eerdere verzoek al niet bepaald enthousiast en ik voorspel dat zij dit nu ook niet zal zijn. Anders wacht ons trumpiaanse straf met een prima Scandinavisch alternatief, pro-luchtvaart en zonder luchthavenbelastingen en dát nog wel in een sociaaldemocratische coalitie.
Ook in Nederland waait echter een straffe wind. Deze week kwam de Universiteit van Amsterdam met de resultaten van een onderzoek naar het ondernemersklimaat dat zij uitvoerde in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Volgens de verbonden hoogleraar strategie & innovatie Henk Volberda is het sentiment nu zodanig dat een op de drie multinationals zich beraadt ten aanzien van de Nederlandse vestiging. Onvoorspelbaarheid, winstbelasting en het negatieve ondernemersklimaat komen naar voren.
Illustratief voor dit paradigma is de rechtszaak die SchipholWatch namens bewoners aanspant tegen de staat, KLM en Transavia. Bijgestaan door strafrechtadvocaat Bénédicte Ficq zeggen zij dat sprake is van mishandeling omdat het gaat om stelselmatige hinder die onvermijdbaar is en leidt tot psychische problemen en slapeloze nachten.
Stelt u zich de juridische precedenten eens voor. Tienduizenden woningzoekenden die als gevolg van falend overheidsbeleid gedwongen zijn tot middelbare leeftijd bij hun ouders te blijven wonen en studies niet kunnen volgen. Een onvermijdbaar probleem dat leidt tot psychische schade en slapeloze nachten.
De belangen van de omwonenden van Schiphol staan buiten kijf, ze staan zelfs specifiek in het regeerakkoord, bijvoorbeeld met een geluidsreductie van 20 procent waaraan de sector zich committeert en waarvoor onlangs nog enorme bedragen zijn vrijgemaakt.
De toegevoegde waarde van luchtvaart aan onze economie is meer dan 40 miljard euro; de sector is goed voor meer dan 400.000 directe en indirecte banen.
Het luchtvaartparadigma zal zich moeten herijken. Bedrijven zijn in Nederland direct en indirect verantwoordelijk voor het overgrote deel van alle belastingen en werkgelegenheid, we ontlenen er feitelijk onze huidige welvaart aan.
Het bewust frustreren van deze waarde voor de economie en daarmede de belangen van alle andere burgers zou je bijna mishandeling noemen.
Slachtofferhulp, beste lezer, dat is wat we nodig hebben!