AMSTELVEEN - KLM-topman Pieter Elbers heeft zich uitgesproken tegen een volledige centralisatie van activiteiten binnen de Air France-KLM Group. Volgens Elbers is het belangrijk om de juiste balans voor ogen te houden. "Er zijn logischerwijs grenzen aan wat je centraal kunt en wilt doen. Het doel moet altijd zijn dat de groep en de airlines er beter en sterker van worden", schrijft hij in een column gericht aan het personeel.
Al snel na de fusie zijn de verkooporganisaties van Air France en KLM in het buitenland samengevoegd. Daarna zijn ook afdelingen als Revenue Management ‘joint’ geworden. Elbers: “Dat gold niet alleen voor de commerciële kant van de passage-business, maar ook voor bijvoorbeeld vracht en Engineering & Maintenance. Het is juist door deze stapsgewijze integratie dat zowel KLM als AF de groei hebben kunnen maken die wij de afgelopen jaren hebben gerealiseerd.”
De afgelopen drie jaar is gewerkt aan het verder samenvoegen van activiteiten. “Die moet meer efficiëntie en synergiën brengen, om zo de omvang van de combinatie nog beter te benutten.” Maar het is volgens Elbers dus belangrijk dat de groep en de airlines er beter en sterker van worden. “Hoe we dat het beste kunnen doen, is een proces dat wij gaandeweg en met elkaar ontdekken. Wij vullen dat proces stap voor stap in en zorgen voor een goede afweging van de verschillende belangen.”
'Geen voordelen'
Elbers vervolgt: “Soms besluiten wij dat verdere integratie goed is, soms moeten wij met elkaar concluderen dat er aan verdere integratie geen voordelen zitten”. Volgens Elbers zijn er geen handboeken voor een dergelijk proces, maar kan wel worden geleerd van andere airline-giganten zoals British Airways-moederbedrijf IAG.
De uitspraken van Elbers komen op een moment dat vakbonden vrezen voor een overheveling van activiteiten naar de holding, waardoor er banen in Amstelveen op de tocht zouden staan. Ook was er binnen Air France-KLM onenigheid over het overhevelen van KLM-kasgeld naar de holding. Na verzet vanuit directie en raad van commissarissen van KLM werden die plannen bijgesteld.
Air France-KLM presenteert donderdag in Parijs de jaarcijfers. Analisten verwachten onder de streep een verlies van naar verwachting zo'n 650 miljoen euro. De omzet wordt gemiddeld geraamd op 24,7 miljard euro, tegen 25,5 miljard euro in 2013. De verwachtingen zijn gebaseerd op een rondgang langs ruim twintig analisten door het bedrijf zelf.